دکتر رضا شاه کرم پزشک متخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: دردهای شکمی به ویژه پس از خوردن غذای سنگین همراه با تهوع و ... را جدی بگیرید.

به گزارش روابط عمومی، دکتر رضا شاه کرم گفت : سنگ کیسه صفرا بیماری شایعی است که بیشتر در زنان در سنین ۴۰ و ۵۰ سالگی مشاهده می شود و دردهای شکمی پس از خوردن غذای سنگین که ممکن است با تهوع، استفراغ ، تب و یا زردی همراه باشد، از علایم هشدار دهنده سنگ های صفراوی به شمار می رود.
دکتر شاه کرم با بیان این که ، سنگ های کیسه صفرا با رژیم غذایی پرچرب و چاقی ارتباط مستقیم دارد، اظهار داشت : بیماران دارای این اختلال با درد شکم و پهلوی راست به پزشک مراجعه می‌کنند و با انجام سونوگرافی تشخیص سنگ کیسه صفرا در آن ها قطعی می شود .
وی مدت زمان درد سنگ کیسه صفرا را حدود ۲ تا ۳ ساعت اعلام کرد و توضیح داد : اگر طول مدت درد تا ۲۴ ساعت و یا بیشتر ادامه داشته باشد، نشانه التهاب شدید کیسه صفرا خواهد بود که بیمار نیاز به جراحی اورژانسی خواهد داشت .
این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: با وجود سنگ کیسه صفرای علامت دار جراحی ارجحیت دارد و در صورتی که سنگ کیسه صفرا بدون علامت و به طور اتفاقی در سونوگرافی کشف شده باشد، نیاز به جراحی وجود ندارد.
 دکتر شاه کرم عنوان کرد: به استثنای مواردی که بیماران مبتلا به دیابت به طور اتفاقی در سونوگرافی متوجه سنگ کیسه صفرا می‌شوند، باید در اسرع وقت تحت عمل جراحی قرار بگیرند زیرا در غیر این صورت خطر عفونت شدید در کیسه صفرا وجود دارد که می تواند منجر به عوارض شدیدی در بیماران دیابتی شود.