دکتر مهدیه درتومی :آگاهی از موارد و مراقبت های قبل و بعد از جراحی ضروری است.

به گزارش روابط عمومی ، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر  گفت: با توجه به آن که عمل جراحی بدون بیهوشی امکان پذیر نیست و پزشک ناچار است تا سطح هوشیاری بیمار را کاهش دهد قبل از عمل جراحی و بیهوشی باید مراقبت هایی انجام داد تا در طی بیهوشی کنترل بهتری روی علائم حیاتی بیمار نظیر تنفس و ... داشته باشیم.
دکتر مهدیه درتومی افزود: بهتر است قبل از آن که پزشک ماسک بیهوشی را روی دهان بیمار بگذارد و بیهوشی انجام شود، مراقبت های لازم را انجام داده باشیم .
وی اظهار داشت: سالمندان دارای سلامت فیزیکی خیلی متغیری هستند و به دلیل آنکه خطر زیادی پس از جراحی ممکن است آنها را تهدید کند، نیازمند دقت بیشتری است.
وی با بیان اینکه جراحی بر روی کودکان نیازمند بررسی هایی می باشد که در جراحی بزرگسالان رایج نیست ،عنوان کرد : کودکان و نوجوانانی که هنوز از لحاظ فیزیکی و ذهنی در حال توسعه هستند گرفتن تصمیمات آگاهانه را دشوارتر  می‌کند .
دکتر درتومی یادآور شد: پزشکان جراحی را با موافقت بیمار انجام میدهند و برخی بیماران قادر به ارائه موافقت آگاهانه تری نسبت به بیماران دیگر می باشند و افرادی نظیر زندانیان، افراد دارای مشکلات روانی در معرض اجبار و افراد دیگر که قادر به تصمیم‌گیری نیستند، به نیازهای ویژه‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد مراقبت شخصی خود نیاز دارند.
وی به اهمیت مراقبت های پیش و پس از عمل جراحی اشاره و خاطر نشان کرد: رضایت و مجوز عمل ، انجام آزمایشات و گرافی، تمیز کردن ناحیه عمل ، ناشتا بودن و ... جزو مراقبت های قبل از عمل جراحی به شمار می رود که از اهمیت بسزایی برخوردار است.
دکتر درتومی توضیح داد: به دلیل امکان تهوع و استفراغ بعد از عمل و برگشت محتویات معده به ریه ها به بیماران توصیه می شود از شب قبل از عمل ناشتا بمانند و در مورد میزان ساعت ناشتا بودن از پزشک یا پرستار بخش سوال کرده و قبل از رفتن به اتاق عمل از خالی بودن مثانه خود اطمینان حاصل کنند.
وی تاکید کرد: اگر بیمار داروهایی نظیر آسپرین وارفارین یا داروهای کنترل کننده قند خون و فشار خون مصرف می کند؟به طور حتم به پزشک و پرستار باید اطلاع دهد.
 وی ادامه داد: با وجود مصرف سیگار و یا هر نوع ماده مخدر دیگر به پزشک و پرستار بخش باید اطلاع داده و ۲۴ ساعت قبل از عمل جراحی باید از مصرف سیگار پیشگیری شود.