دکتر احمد وثوقی مطلق پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: قطع خودسرانه دارو در مبتلایان به آسم و آلرژی در شرایط شیوع بیماری کووید 19 به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری ها ممنوع است.

به گزارش روابط عمومی، دکتر احمد وثوقی مطلق خاطرنشان کرد: تشخیص افتراقی بین بیماری کووید 19 و آلرژی های فصلی و بینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تشخیص آن در بهبود سریع بیمار می تواند کمک کننده باشد.

دکتر وثوقی مطلق به علایم مشترک آلرژی و کووید 19 اشاره کرد و افزود: آبریزش و گرفتگی بینی جزو علایم مشترک این دو بیماری بوده و خارش، شاه علامت بیماری آلرژی است و اگر بیماری عطسه، آبریزش بینی، خارش بینی و ماهیت مزمن بیماری و عود شونده داشته باشد، این علایم نشانه آلرژی بوده و آگاهی از آن می تواند در کاهش نگرانی موثر باشد.

وی توضیح داد: اگر فردی به طور ناگهانی دچار آبریزش، عطسه، گرفتگی بینی و همچنین کاهش بویایی و چشایی به ویژه برای نخستین بار شود، تشخیص به سمت و سوی بیماری کووید 19 پیش می رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: بیماری که آلرژی داشته باشد، ممکن است به بیماری کووید 19 نیز مبتلا شود و اگر علاوه بر علایم آلرژی، تب، گرفتگی و انسداد بینی و کاهش بویایی هم اضافه شود، باید به بیماری کووید 19 مشکوک شد و اقدامات مورد نیاز را انجام داد.

وی اظهار داشت: آسم نیز علایم مشترکی نظیر تنگی نفس، سرفه و کم آوردن نفس با کرونا دارد با این تفاوت که مبتلایان به کرونا سابقه این علایم را در گذشته نداشتند.

وی نسبت به ترک درمان خودسرانه بیماران مبتلا به آسم و آلرژی به ویژه در شرایط بیماری کووید 19 هشدار داد و خاطرنشان کرد: اگر آسم و آلرژی بیماران کنترل شود، احتمال ابتلا به کرونا در آن ها به مراتب کاهش می یابد.

دکتر وثوقی تاکید کرد: همه بیماران مبتلا به آسم و آلرژی باید ز قطع داروی خودسرانه با این باور اشتباه که سیستم ایمنی آن ها تضعیف می شوند ، خودداری کنند.

وی همراه داشتن ماسک را برای مبتلایان به آلرژی به ویژه آلرژی فصلی ضروری دانست و عنوان کرد: در صورت خیس شدن ماسک به طور حتم در اسرع وقت نسبت به تعویض ماسک اقدام کنید و ضرورتی بر استفاده از ماسک های یک بار مصرف نیز وجود ندارد.