دکتر علی عفتی زاده پزشک متخصص بیماری های چشم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:افراد دارای دیابت درمان نشده 5 برابر بیشتر از افراد عادی در معرض خطر کوری قرار دارند.

به گزارش روابط عمومی؛ دکتر علی عفتی زاده یادآور شد: رتینوپاتی دیابتی نوعی عارضه ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ های خونی، عروق خونی که در شبکیه وجود داشته، آسیب می بیند و باعث نشت مایع یا خون شده و یا عروق غیرطبیعی و شکننده می شود.

دکتر علی عفتی زاده با بیان این که هرچه طول مدت بیماری دیابت بیشتر باشد احتمال رتینوپاتی دیابتی بیشتر است، افزود: 80 درصد افرادی که 15 سال از بیماری آن ها می گذرد، دچار رتینوپاتی دیابتی می شوند و در دو نوع دیابت نوع یک و دو نیز این عارضه رخ می دهد.

وی علاوه بر درمان اولیه توسط چشم پزشک، مراقبت و توجه بیمار به درمان دارویی را هم در وضعیت بهبودی موثر دانست و اظهار داشت: کنترل قند خون و حفظ آن در حد تعادل و وضعیت مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید جدی تلقی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه توضیح داد: به دلیل آن که رتینوپاتی دیابتی ممکن است بودن علامت باشد، بیماران دیابتی باید حداقل سالی یک بار توسط چشم پزشک معاینه شوند و زمانی که این بیماری توسط پزشک متخصص چشم تشخیص داده شد، معاینات دوره ای با فواصل کمتر ضروری است.

وی  لیزر، تزریق داخل چشم و جراحی را جزو درمان های موثر رتینوپاتی دیابتی اعلام و خاطرنشان کرد: کاهش دید در مبتلایان به این بیماری به میزان زیادی قابل پیشگیری است و تشخیص زودهنگام رتینوپاتی بهترین روش درمانی کاهش دید به شمار می رود.

دکتر عفتی زاده تاکید کرد: از کشیدن سیگار به شدت خودداری کنید و فشارخون، چربی خون را به طور منظم کنترل کرده و فعالیت فیزیکی مناسب داشته باشید.