ویتامین دی مانعی برای تکثیر ویروس ها

258 ٧:٤١ ق.ظ

دکتر امیررضا افشاری ویتامین دی می تواند تا حد زیادی مانع از تکثیر ویروس ها نظیر ویروس کرونا شده و زمینه بهبود سیستم دفاعی فرد را فراهم آورد.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و فارموکولوژیست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: ویتامین دی یک هورمون استروئیدی است که با تاثیر اشعه ماورائ بنفش بر روی پوست تولید می شود و می توان از منابع غذایی بیرونی و مکمل های غذایی در دسترس نیاز های خود به این ویتامین را تامین کرد.

دکتر امیر رضا افشاری افزود: کمبود ویتامین دی بر عملکرد ایمنی بدن تاثیرگزار است، زیرا تحریک کننده سیستم ایمنی بوده و باعث افزایش ایمنی با ترشح پپتیدهای ضد ویروس می شود که  سیستم دفاعی را بهبود می بخشد.

وی به نتایج مطالعات بالینی در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت: مقادیر کم ویتامین دی سرم با عفونت های حاد دستگاه تنفسی از جمله آنفلوانزا مرتبط است.

وی توضیح داد: بررسی های اخیر نشان داده کمبود ویتامین دی ممکن است عملکرد ایمنی تنفسی را به خطر می اندازد خطر ابتلا به بیماری کووید 19 و مرگ و میر را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: افرادی که کمبود ویتامین دی دارند، هفته ای یک عدد قرص ویتامین دی 50 هزار واحدی تا دو ماه و سپس ماهی یک عدد مصرف کنند.

وی عنوان کرد: بهبود غلظت ویتامین دی در سطح گردش خون امکاناتی را برای کند شدن پیشرفت بیماری یا حتی بهبود بقای بیماران فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است  با انجام آزمایش به دستور پزشک از میزان ویتامین دی بدن مطلع شوید و در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کنید تا از ابتلا به بیماری در امان باشید.