دکتر محمدرضا جلیلوند متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد:مصرف متناسب ویتامین دی به همراه کلسیم و مواد معدنی برای سالمندان لازم و ضروری است.

به گزارش روابط عمومی، دکتر محمدرضا جلیلوند گفت: سالمندی یک فرآیند بیولوژیک طبیعی است که تغذیه صحیح در این دوران به نسبت دوره های دیگر زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر جلیلوند با بیان این که نیاز سالمندان به موادمغذی متاثر از داروها، بیماری ها و پدیده بیولوژیکی دوران میانسالی و سالمندی بوده که در افراد مختلف متفاوت است، اظهار داشت: مصرف متنوع و متعادل 5 گروه غذایی مطابق هرم غذایی سالمندان، تهیه غذاهای ساده و کم حجم در حد تامین نیاز، در نظر گرفتن شرایط جسمی و فیزیولوژیکی افراد، کاهش اشتها و محدودیت های حرکتی و ... جزو مهم ترین موارد دوره سالمندی است که آگاهی  از آن لازم و ضروری به نظر می سد.

وی مصرف 6 تا 8 لیوان آب برای سالمندان را ضروری برشمرد و عنوان کرد: با افزایش سن توده عضلانی فرد کاهش یافته و فرد با  افزایش چربی و چاقی مواجه می شود که به تبع آن احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی،  دیابت، فشارخون بالا و ...وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه به اهمیت مدیریت مصرف و تامین انرژی از همه گروه های غذایی در دوره سالمندی اشاره و خاطرنشان کرد: رعایت فصله زمانی مصرف داروها و غذاها با توجه به توصیه های پزشک معالج و جلوگیری از تداخل غذا و دارو و همچنین مصرف فیبرهای محلول و نامحلول در آب و کربوهیدرات و نشاسته کامل نظیر غلات کامل ، انواع حبوبات ، میوه ها و سبزیجات تازه در دوره سالمندی بسیار حائز اهمیت است .

دکتر جلیلوند به نقش موثر ویتامین ب 12 در دوره سالمندی اشاره کرد و گفت: با توجه به این که 15 درصد کل انرژی روزانه فرد را در این دوران پروتئین تشکیل می دهد، می توان به منظور تامین پروتئین از منابع پروتئین با کیفیت بالا نظیر گوشت های کم چرب و حبوبات مصرف کرد.