دکتر شیما عبداللهی پزشک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: حفظ وزن سالم و پایش رشد دو عامل پیشگیری کننده از دیابت در کودکان چاق است.

به گزارش روابط عمومی، دکتر شیما عبداللهی گفت: بیماری دیابت یکی از مهم ترین بیماری های غیر واگیر است که نیاز به تغییر در شیوه زندگی فرد بیمار دارد و درمان آن شامل رژیم درمانی، پایش قندخون و دارودرمانی است.

دکتر عبداللهی افزود: دیابت نوع یک نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سلول های ایمنی سلول های تولید کننده انسولین را بیگانه فرض کرده و با حمله به آن ها منجر به آسیب و عدم تولید انسولین می شوند.

وی توضیح داد: با توجه به آن که دیابت نوع یک موروثی است و نمی توان از آن جلوگیری کرد و کودکان چاق بیشتر در معرض خطر هستند، حفظ وزن مناسب و پایش رشد می تواند تا حد زیادی از این بیماری پیشگیری کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: کودکان باید مقدار متعادلی از کالری و مواد غذایی دریافت کنند و مصرف نوشیدنی های شیرین صنعتی نظیر آبمیوه های صنعتی و انواع نوشابه ها را به حداقل برسانند و تنقلات مغذی نظیر مغزها را جایگزین تنقلات پرانرژی و غیر مغذی مانند چیپس ، بستنی و ... کنند.

دکتر عبداللهی با بیان این که در کودکان دارای اضافه وزن کاهش وزن منطقی و اصولی به گونه ای که به رشد طبیعی کودک آسیب نزند در کنترل قند خون موثر است، اظهار داشت: زمانی که تشخیص دیابت کودک توسط پزشک قطعی شد، هدف اولیه کنترل سطح قند خون و نزدیک نگه داشتن آن در حد طبیعی است.

وی یادآور شد: کاهش وزن در کودکان مبتلا به دیابت بهتر است از طریق افزایش فعالیت فیزیکی باشد و قبل از فعالیت شدید والدین باید توجه داشته باشند، نیاز به مواد قندی کودک قبل از فعالیت تامین شود.

وی فعالیت ورزشی کودکان مبتلا به دیابت را حداکثر یک ساعت اعلام و خاطرنشان کرد: مصرف مقادیر متعادل میوه و سبزیجات پرفیبر و محدودیت در مصرف مواد غذایی پرچرب در رژیم غذایی نیز می تواند به کنترل وزن و قند خون و پشگیری از عوارض دیابت به ویژه مشکلات قلبی و عروقی کمک کند.

دکترعبداللهی به ضرورت محدودیت مصرف میوه های شیرین نظیر انگور، خربزه و انجیر در کودکان مبتلا به دیابت اشاره کرد و گفت: کودک دیابتی در طول روز باید علاوه بر وعده های غذایی اصلی سه نوبت از مواد غذایی مناسب به عنوان میان وعده های فرعی استفاده کند.