دکتر علیرضا توانایی یوسفیان: اختلالات تیروئید و دیابت زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی هستند و مبتلایان به این بیماری ها باید اقدامات پیشگیرانه را با مشاوره پزشک متخصص انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک متخصص قلب دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: اولین و مهم ترین بیماری سیستمیک که روی قلب تاثیر گذار است، بیماری دیابت بوده که هر دو نوع آن زمینه بیماری های قلبی عروقی را فراهم می آورد.

دکتر علیرضا توانایی یوسفیان به دیگر بیماری های تاثیرگذار بر روی قلب اشاره کرد و اظهار داشت: اختلال در میزان چربی خون ( ال دی ال )، فشارخون بالا ( هایپرتانسیون )، نارسایی کلیوی بیماری های اتوایمیون نظیر لوپوس و چاقی از جمله بیماری ها و عوامل مستعد کننده بیماری های قلبی و عروقی به شمار می رود.

وی تاکید کرد: همه افراد بالای 40 سال مبتلا به دیابت حتی اگر ال دی ال طبیعی هم دارند باید نسبت به پیشگیری اولیه اقدام کنند که نحوه پیشگیری درمان دارویی بوده که مصرف آن با تجویز پزشک امکان پذیر است.

وی به اهمیت پیشگیری اولیه و ثانویه ، انجام آزمایشات و چکاپ ماهانه و سالانه اشاره کرد و توضیح داد: پیشگیری اولیه برای بیمارانی که در معرض خطر بوده ، اما هنوز مبتلا به بیماری نشدند، انجام می شود و پیشگیری ثانویه برای بیمارانی که بیماری قلبی عروقی شناخته شده دارند و برای کنترل و جلوگیری از عوارض ناشی از بیماری دارو به آن ها تجویز می شود.

وی کنترل بیماری را در پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر آن موثر دانست و خاطرنشان کرد: برای افراد بالای 50 سال که علاوه بر دیابت، بیماری های دیگری نظیر فشارخون بالا دارند، می توان به عنوان پیشگیری اولیه از آسپرین استفاده کرد.