عفونت های گوش در نوزادان را جدی بگیرید

301 ٧:٥٧ ق.ظ

دکتر حجت اله احتشام منش: عفونت های گوش در نوزادان و کودکان را جدی بگیرید.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص بیماری های نوزادان و کودکان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر این مطلب گفت: بسیاری از کودکان گوش درد و یا عفونت گوش را تجربه می کنند که آگاهی والدین در زمینه علایم و مراجعه زودهنگام به پزشک متخصص می تواند در پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر تاثیر به سزایی داشته باشد.

دکتر حجت الله احتشام منش به علایم و نشانه های این بیماری اشاره کرد و اظهار داشت: بی قراری، تب، نخوردن شیر، خروج ترشحات از گوش و ... از علایم و نشانه های عفونت گوش به شمار رود.

وی تماس با فرد مبتلا به سرماخوردگی و ورود آب به داخل گوش را مهم ترین عوامل ایجاد کننده عفونت های گوش تلقی کرد و اظهار داشت: اگر گوش میانی درگیر شده باشد، رنگ طبیعی خاکستری پرده گوش تغییر رنگ داده و بیشتر به رنگ قرمز و ملتهب در می آید و اگر گوش خارجی درگیر شود، معاینه بسیار سخت و دردناک خواهد بود.

وی یکی از شایع ترین دلایل عفونت گوش را میکروب پنوموکوک و استرپتوکوک اعلام وعنوان کرد: واکسیناسیون 13 ظرفیتی پنوموکوک برای کودکان زیر دو سال و 23 ظرفیتی آن برای کودکان بالای دو سال به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش توصیه می شود.

وی به عوارض و خطرات عفونت گوش درمان نشده در کودکان اشاره و خاطرنشان کرد: خطر پارگی گوش، کاهش شنوایی، ورود عفونت به خون ، عفونت های استخوانی ، مننژیت و ... از عوارض عفونت های گوش درمان نشده است./