دکتر شیما عبداللهی پیروی از رژیم غذایی سالم تاثیر به سزایی در پیشگیری از بیماری های عفونی دارد.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: در هر شرایطی رعایت تعادل و تنوع در مصرف همه گروه های غذایی باید مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر شیما عبداللهی با اشاره به اهمیت رژیم غذایی سالم به ویژه در شرایط کنونی بیماری کووید 19 و نزدیک شدن به فصل پاییز و شیوع آنفلوانزا، اظهار داشت: بیماری کووید 19 دارای طیف وسیعی از علایم است و از بی علامتی تا علایمی مشابه با سرماخوردگی و مشکلات تنفسی متفاوت است.

وی اضافه کرد: با توجه به شروع فصل پاییز و شیوع آنفلوانزا و دیگر ویروس های سرما دوست ، مراقبت در برابر این بیماری و تقویت سیستم ایمنی اهمیتی دو چندان دارد .

وی توضیح داد: با وجود آن که این بیماری افراد را در تمام طیف سنی و با شرایط مختلف درگیر می کند، اما افراد مسن ، افرادی که داروهای کورتون مصرف می کنند، مبتلایان به بیماری های زمینه ای و زنان باردار در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به نوع شدید این بیماری هستند.

وی با بیان این که دریافت همه ویتامین های مورد نیاز بدن باید از طریق مواد غذایی انجام شود، عنوان کرد: به جز مواردی که کمبود ماده مغذی در بدن وجود دارد، باید از مصرف خودسرانه و بی رویه مکمل ها خودداری شود.

وی تاکید کرد: به منظور افزایش سطح ایمنی بدن از مواد غذایی حاوی ویتامین C نظیر انواع مرکبات شامل لیموترش ، پرتقال، نارنگی و نارنج ، فلفل دلمه ای، انواع سبزیجات نظیر کلم ، اسفناج، جوانه گندم و ... ، کیوی و دیگر میوه جات و سبزیجات فصل استفاده کنید.

وی مصرف آبمیوه تازه را نیز مفید و موثر تلقی و خاطرنشان کرد: مصرف آبمیوه ها فقط از نوع طبیعی و تازه آن توصیه می شود، زیرا افزایش مدت نگهداری آن تا حد زیادی منجر به از دست رفتن ویتامین های موجود در آن می شود.

عبداللهی نسبت به مصرف آبمیوه های صنعتی هشدار داد و گفت: آبمیوه های صنعتی حاوی مقادیر قابل توجهی شکر و مواد نگهدارنده بوده که نه تنها مصرف آن اثری بر تقویت سیستم ایمنی ندارد، بلکه از طریق ایجاد اضافه وزن می تواند وضعیت التهابی نیز در بدن ایجاد کند.

وی به نقش ویتامین A و E در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و اظهار داشت: مواد غذایی نظیر هویج، کدوحلوایی، انواع مرکبات، خرمالو، انبه، زرده تخم مرغ و لبنیات سرشار از این ویتامین ها هستند که می توان به منظور تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری از مصرف آن ها بهره مند شد.