دکتر مولود صفاری راد بررسی بلوغ زودرس در کودکان ضروری است و به منظور پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر باید جدی تلقی شود

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص غدد کودکان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: کودکانی که بلوغ زودرس دارند و به هر دلیلی به پزشکان متخصص و فوق تخصص غدد برای بررسی و پیگیری های مورد نیاز مراجعه نمی کنند، ممکن است با عواقب جبران ناپذیری مواجه شوند.

دکتر مولود صفاری راد اظهار داشت: بلوغ زودرس درمان نشده در دختران روی تخمدان ها، استخوان و رحم و در پسران روی اندام های تحتانی و استخوان موثر است و هر چه مراجعات به منظور بررسی زودتر باشد ، دسترسی به نتایج مطلوب تر سریع تر خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر علایم بلوغ در دختران قبل از 7 سالگی و در پسران قبل از 9 سالگی بروز کند، مراجعه به متخصصین غدد به منظور بررسی بیشتر، لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی اضافه کرد: رشد موهای زیر بغل و نواحی تناسلی، آکنه های پوستی و ... از علایم ونشانه های بلوغ در دختران و بوی تعریق شدید ، رشد بیضه ها و وموهای زیربغل و ناحیه تناسلی ، جوش و کورک ، تغییر صدا و ... از علایم بلوغ در پسران به شمار می رود.

وی کوتاهی قد را جزو موارد نگران کننده بلوغ اعلام و خاطرنشان کرد: بلوغ زودرس درمان نشده می تواند علاوه بر موارد فوق ،باعث ترشح هورمون ها در زمان نامناسب و ... شود که نیاز به بررسی دارد و همچنین این کودکان باید ازنظر وجود تومورهای بدخیم بررسی شوند .

دکتر صفاری راد بر اهمیت مراجعه زودهنگام و آگاهی والدین در این زمینه اشاره کرد ویادآور شد: مراجعه زودهنگام و شروع درمان موثر می تواند در بهبودی کودک و افزایش قد حدود 6 تا 7 سانتیمتر موثر باشد.


از مجموع 1 رأی