ضرورت آگاهی والدین از بلوغ طبیعی

305 ١٤:٤٣ ب.ظ

دکتر مولود صفاری راد پزشک فوق تخصص غدد کودکان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: آگاهی والدین نسبت به بلوغ طبیعی ضروری است و این پروسه مهم باید جدی تلقی شود.

به گزارش روابط عمومی، دکتر مولود صفاری راد گفت: والدین باید بدانند که هر بلوغی بلوغ زودرس محسوب نمی شود.

دکتر صفاری راد زمان طبیعی شروع بلوغ در دختران را 8 و پسران را 9 سالگی اعلام کرد و اظهار داشت: رویش جوانه پستانی در دختران شروع بلوغ محسوب می شود و تغییر در سایز، اندازه و حجم بیضه ها علایم شروع بلوغ در پسران است.

وی تصریح کرد: اگر علایم بلوغ زودتر و یا دیرتر از زمان ذکر شده ظاهر شود ممکن است مساله پاتولوژیک مطرح باشد که پیگیری و بررسی توسط پزشکان متخصص به منظور عواقب جبران ناپذیر ضروری به نظر می رسد.

این عضو هیات علمی دانشگاه نسبت به اصرار والدین در خصوص متوقف کردن بلوغ نرمال و مداخلات درمانی در این زمینه هشدار داد و خاطرنشان کرد: تجویز دارو و مداخلات درمانی در این زمینه اقدام بسیار راحتی است، اما لازم وضروری نیست و ما نباید جلوی روند طبیعی بلوغ را بگیریم.

دکتر صفاری راد توضیح داد: در برخی موارد باید جلوی روند بلوغ زودرس را هم از نظر هورمونی و هم قد کودکان متوقف کنیم زیرا در بلوغ زودرس قد کودکان اهمیت ویژه ای دارد.

وی با بیان این که بلوغ زودرس در دختران شایع تر از پسران است، اظهار داشت: با وجود آن که بلوغ زودرس در دختران شایع تر از پسران است، اما این مقوله در پسران مهم تر است.

وی اضافه کرد: دلیل بلوغ زودرس  در دختران تا 90 درصد مشکل خاصی نیست اما در پسران بررسی مهم تر بوده و درحدود 40 درصد موارد به طور معمول با مشکلات زمینه ای همراه است.


از مجموع 1 رأی