آپاندیسیت حاد، شایع ترین اورژانس جراحی

393 ١٤:٤٠ ب.ظ

دکتر رضا شاه کرم پزشک متخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: آپاندیسیت حاد جزو شایع ترین اورژانس های جراحی است که مسدود شدن مجرای آپاندیس، بیشترین دلیل ابتلا به بیماری را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر رضا شاه کرم گفت: توجه به علایم آپاندیسیت مهم است و محل خاص درد از وپزگی های این بیماری به شمار می رود.

دکتر شاه کرم اظهار داشت: آپاندیسیت حاد با دردی مبهم در اطراف و بالای ناف شروع شده، اما پس از چند ساعت درد به سمت راست و پایین شکم منتقل می شود.

وی توضیح داد: درد اولیه این بیماری با دردهای معمولی شکم که اهمیتی نداشته و در نهایت با یک مسکن بهبود می یابد، تفاوتی ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهوع، استفراغ، بی اشتهایی و تب خفیف را جزو علایم آپاندیسیت حاد برشمرد و عنوان کرد: فرد مبتلا ممکن است یبوست را نیز تجربه کند و در کودکان این بیماری احتمال دارد با اسهال همراه شود که به طور معمول با مسمومیت غذایی اشتباه گرفته می شود.

وی معاینه بیمار توسط پزشک را در شرایط درد شکمی ضروری اعلام و خاطرنشان کرد: برای تایید تشخیص، انجام آزمایش، سونوگرافی و حتی معاینه مکرر ضرورت دارد.

دکتر شاه کرم با بیان این که علت دقیق آپاندیسیت حاد هنوز مشخص نشده است، تصریح کرد: مسدود شدن مجرای آپاندیس در بیشتر موارد منجر به آپاندیسیت حاد شده است که در واقع این انسداد مجرا می تواند به دلیل مواد مدفوعی، انگل، هسته میوه ها و یا حتی ورم بافت نفاوی آپاندیس باشد .

وی یادآور شد: عوامل مستعد کننده مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، اما بیماری در رده سنی 5 تا 30 سال شیوع بسیار بالایی دارد، اگرچه در کودکان زیر 5 سال و حتی در افراد سالمند نیز مشاهده شده است و در هر سنی می تواند دلیل شکم درد باشد.