دکتر آذر شکری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سرکه و نمک انگل موجود در سبزیجات و میوه ها را از بین نمی برد و مبنای علمی ندارد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر آذر شکری یادآور شد: با توجه به آن که نمی توانیم کنترلی بر ورود حیوانات به مزارع داشته باشیم، باید با حساسیت بیشتری نسبت به شستشو و ضدعفونی سبزیجات اقدام کنیم.

دکتر شکری استفاده از مایع ظرفشویی رابرای جداسازی انگل از سبزیجات، مناسب و موثر دانست و افزود: مایع ظرفشویی باعث می شود کشش سطحی آب کاهش یابد و در نتیجه تخم انگل از سطح سبزیجات جدا شود.

وی اضافه کرد: استفاده از مایع ظرفشویی برای همه انواع سبزیجات و میوه ها نظیر کاهو و ... مناسب است و بعد از مرحله انگل زدایی با مایع ظرفشویی، استفاده از مواد ضدعفونی کننده سبزیجات توصیه می شود.

وی با بیان این که مایع ظرفشویی هیچ نوع ضرری ندارد و زمینه ابتلا به سرطان را به وجود نمی آورد، توضیح داد: متاسفانه تصورات اشتباه و شایعات در این زمینه باعث شده بیشتر افراد از مایع ظرفشویی استفاده نکنند و سرکه و نمک را جایگزین آن کنند.

دکتر شکری یادآور شد: خیساندن سبزیجات در محلول آب و مایع ظرفشویی حدود 5 دقیقه و ماده ضدعفونی کننده حدود 20 تا 30 دقیقه توصیه می شود که در مرحله اول انگل زدایی و در مرحله دوم باکتری زدایی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای سبزیجاتی که قصد پخت آن را دارید انجام مرحله دوم نیز توصیه می شود، اما ضرورتی ندارد.


از مجموع 1 رأی