محبوبه قربانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: آگاهی از مراقبت های دوران بارداری در سنین باروری به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر، ضروری است.

به گزارش روابط عمومی، محبوبه قربانی افزود: انجام واکسیناسیون کزاز، تست پاپ اسمیر، مراجعه به پزشک متخصص و مشاوره 6 ماه قبل بارداری (شرح حال کامل طبی، بیماری های ژنتیکی، مشکلات بارداری قبلی و ...) و ... به همه مادران سنین باروری قبل از بارداری توصیه می شود.

قربانی به ضرورت مشورت مادران در خصوص داروهای مصرفی و استعمال دخانیات با پزشک متخصص یا ماما اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف برخی داروها در دوران بارداری برای جنین مضر بوده و ممکن است خطر بروز ناهنجاری ها را به همراه داشته باشد که ضرورت مراجعه به پزشک متخصص را دو چندان می کند.

وی اظهار داشت: مادرانی که قصد بارداری دارند به طور حتم باید قبل از اقدام به بارداری آزمایش خون و ادرار انجام دهند و از وضعیت سلامت تیروئید خود به منظور حفظ سلامت خود و جنین آگاه شوند.

وی به اهمیت رسیدن به وزن ایده ال قبل از بارداری اشاره و خاطرنشان کرد: داشتن فعالیت فیزیکی و پیروی از اصول صحیح تغذیه در پیشگیری از اضافه وزن و عواقب ناشی از آن تاثیر به سزایی دارد.

این عضو هیات علمی یادآور شد: ماما یا متخصص زنان در مشاوره قبل بارداری در صورت نیاز مادر از نظر روانی ارجاع به روانشناس را در اولویت قرار می دهد