دکتر حمید ملازاده فارموکولوژیست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: افزایش فشار و قند خون از عوارض مصرف طولانی مدت دگزامتازون است.

به گزارش روابط عمومی، دکتر حمید ملازاده خاطرنشان کرد: داروی دگزامتازون از خانواده کورتیکواستروئیدها است که آن را به نام کورتون ها می شناسند، بسیار پرمصرف است و بیشتر افراد ممکن است تجربه یک بار مصرف آن را داشته باشند.

دکتر ملازاده با بیان این که این دارو به دلیل رنج وسیع موارد مصرفی کاربرد بسیار زیادی دارد، افزود: کورتون ها می توانند به عنوان داروی ضد درد، التهاب و ضد تهوع مورد استفاده قرار بگیرند.

وی به اثرات آنتی هیستامینی دگزامتازون اشاره کرد و اظهار داشت: این دارو حتی می تواند در یک سرماخوردگی ، آنفلوانزا و یا علایم آلرژی کاربرد داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه به اثر فوری این دارو پس از مصرف اشاره و اضافه کرد: کورتون ها در واقع علامت درمانی می کنند و علت را به جز معدودی از موارد بیماری از بین نمی برند .

وی به عوارض این دارو ها اشاره و خاطرنشان کرد: همه داروهای خانواده کورتون ها دارای عوارض هستند، اما شدت و ضعف بین آن ها وجود دارد و دوز و مدت مصرف این دارو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر ملازاده توضیح داد: تجویز و تزریق یک یا دو بار این دارو مشکل خاصی ایجاد نمی کند و این دارو در خیلی از موارد می تواند جان بیماران را نجات دهد.


از مجموع 148 رأی