دکتر حمید ملازاده فارموکولوژیست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف دیازپام احتمال تشدید علایم مبتلایان به پارکینسون را افزایش می دهد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر حمید ملازاده یادآور شد: دیازپام دارویی از خانواده بنزودیازپین ها و دارای مصارف اختصاصی است که استفاده آن به طور خودسرانه و بدون تجویز پزشک متخصص رشته مربوطه توصیه نمی شود.

دکتر ملازاده افزود: این دارو موارد مصرف متعددی دارد، اما مهم ترین موارد مصرف آن به عنوان یک داروی خواب آور، ضد اضطراب و آرامبخش است و فرد مصرف کننده خیلی زود به این دارو وابسته می شود و نمی تواند بدون مصرف آن خواب طبیعی داشته باشد که ایجاد این شرایط باعث می شود حجم مصرف داروی فرد افزایش یابد.

وی با بیان این که این دارو تداخلات دارویی مهم و خاصی دارد، اظهار داشت: متابولیسم دارو در نوزادان کمتر از 6 ماه ممکن است باعث تجمع دارو شود و این دارو به شکل شیاف در کنترل تشنج ناشی از تب در نوزادان و کودکان استفاده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که دیازپام احتمال مسمومیت دیگوکسین را بالا می برد، عنوان کرد: تداخل مصرف هالوپریدول و دیازپام  به طور قطع وجود دارد و متاسفانه تجویز این دو دارو با هم مورد نیاز است که نیاز به تغییر دوز و الگوی درمانی وجود دارد.

دکتر ملازاده به دیگر موارد مصرف این دارو اشاره و بیان کرد: این دارو به عنوان یک داروی شل کننده عضلانی و ضد تشنج کاربرد دارد و در پروتکل های بیهوشی هم از آن استفاده می کنیم.

وی قطع مصرف دارو به شکل علمی و صحیح در شرایط بهبودی را ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به تداخلات دارویی و دارابودن شرایط متفاوت از پیشنهاد داروی تجویز شده خود به دیگران پرهیز کنید.


از مجموع 7 رأی