دکتر شاهین مافی نژاد :پزشک فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شایع ترین دلیل مراجعه نوزادان به متخصصان و فوق تخصصان در فصل تابستان را گرمازدگی و افزایش درجه حرارت بدن (هیپرترمی) اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر شاهین مافی نژاد گفت: تب در نوزادان پدیده شایعی نیست، اما در فصل تابستان بروز آن به دلیل افزایش درجه حرارت محیط یا کاهش دریافت شیر به مراتب بیشتر بوده که با آموزش ها قابل پیشگیری است.

دکتر مافی نژاد، زردی را شایع ترین بیماری نوزادان در همه فصول اعلام کرد و اظهار داشت: خواب آلودگی، بی قراری، شیرنخوردن، پوست برافروخته، افزایش ضربان قلب، افزایش درجه حرارت زیربغل نسبت به مقعد و ... از علایم گرمازدگی نوزادان به شمار می رود.

وی کاهش دمای محیط و تغذیه بیشتر با شیر مادر را در درمان گرمازدگی موثر دانست و تاکید کرد: از پوشاندن لباس زیاد به نوزاد به شدت خودداری کنید و فقط یک لباس بیشتر از افراد عادی در منزل به فرزند خود بپوشانید.

این عضو هیات علمی دانشگاه دمای محیط 20 تا 22 درجه را مناسب برشمرد و خاطرنشان کرد: هر عاملی که شیرخوردن نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند زمینه ساز زردی و ...  باشد ، بنابراین توجه والدین به علایم نوزاد برای پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر لازم وضروری به نظر می رسد.