دکتر حبیبه سادات شاکری : انجام تست کم کاری تیروئید برای زنانی که قصد بارداری دارند، ضروری است.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: کم کاری تیروئید در نتیجه سطوح پایین تر از حد طبیعی هورمون تیروئید در جریان خون ایجاد می شود و کمبود آن می تواند همه عملکردهای بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر حبیبه سادات شاکری به علایم کم کاری تیروئید اشاره کرد و اظهار داشت: خشکی پوست، ریزش موها، رنگ پریدگی، خستگی زودرس، افسردگی ، خواب آلودگی و کسالت ، اختلالات قاعدگی، یبوست، ورم سر و صورت و کلفتی صدا جزو علایم کم کاری تیروئید به شمار می رود .

وی تاکید کرد: هر فردی با داشتن علایم ذکر شده باید به پزشک مراجعه کرده و با دستور پزشک آزمایش های تشخیصی کم کاری تیروئید را انجام دهد.

وی مراجعه زودهنگام و تشخیص زودرس را در پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر موثر دانست و خاطرنشان کرد: همه زنانی که قصد بارداری دارند به منظور حفظ سلامت خود و جنین باید قبل از بارداری آزمایش های مورد نیاز را انجام دهند تا از مواردی نظیر نقایص مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی و ... پیشگیری شود.

این پزشک فوق تخصص به عوارض قلبی ناشی ازکم کاری تیروئید اشاره و تصریح کرد: کم کاری تیروئید ممکن است با افزایش خطر بیماری قلبی همراه باشد و منجر به بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی شود.

وی یادآور شد: کاهش سطح هورمون های تیروئیدی ممکن است موجب ایجاد تداخل در تخمک گذاری شده و باروری را مختل کند، بنابراین انجام آزمایش های مورد نیاز لازم و ضروری به نظر می رسد.