زردی 24 ساعت پس از تولد را جدی بگیرید

364 ١٣:٢٠ ب.ظ

اکرم موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: زردی 24 ساعت نخست پس از تولد خطرناک بوده و مراجعه به پزشک متخصص و بررسی دلایل بروزآن ضروری است.

به گزارش روابط عمومی، اکرم موسوی افزود: مراقبت های ویژه برای نوزادان در معرض خطر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بر اساس عوامل خطر موجود نظیر نارسی نوزاد، مشکلات دوران بارداری و ... مراقبت ها برای نوزادان انجام می شود.

موسوی خاطرنشان کرد: آموزش شیردهی، بررسی نوزاد توسط پرستار، مراقبت از بند ناف، آموزش علایم خطر به مادر مانند بروز زردی و ... جزو مواردی است که باید در اولویت قرار گیرد.

وی ناسازگاری خونی را یکی از دلایل بروز زردی پاتولوژیک (ایکتر) برشمرد و اظهار داشت: زردی که بیش از دو هفته طول بکشد نیز خطرناک است و باید پیگیری و بررسی شود .

وی با بیان این که زردی درمان نشده باعوارض نوروتوکسیک همراه بوده و می تواند با تاثیر بر مغز باعث عقب ماندگی ذهنی شود، عنوان کرد: لیز شدن یا از بین رفتن گلبول قرمز از دلایل زردی نوزادان است که از صورت نوزاد شروع شده و در ابتدا در چشم ها، زبان و کام  خود رانشان می دهد و هرچه به سمت اندام تحتانی پیش رود خطرناک تر است.

موسوی توضیح داد: در معاینه بالینی نوزاد نیز می توان میزان زردی را تشخیص داد و نسبت به درمان اقدام کرد که درمان طبی و در صورت نیاز به بستری، فتوتراپی یا نوردرمانی بهترین نوع درمان است.

وی نسبت به درمان های خانگی و خودسرانه هشدار داد و خاطرنشان کرد: هیچ یک از درمان های خانگی مورد تایید نیست و به دلیل تعداد دفعات بالای دفع ممکن است با عوارض مسمومیت همراه باشد و باعث اسهال و اختلال الکترولیتی شود.


از مجموع 2 رأی