درمان پوسیدگی دندان های شیری ضروری است

299 ٩:٩ ق.ظ

دکتر سیما چنگیز دندانپزشک متخصص کودکان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: درمان به موقع پوسیدگی های دندان های شیری کودکان ضروری است و باید جدی گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی؛ دکتر سیما چنگیز افزود: بر خلاف تصور عموم دندان های شیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مراقبت های بهداشتی و درمان به موقع پوسیدگی ها و مراجعه به موقع به دندانپزشک متخصص می تواند از مشکلات دندانی در آینده پیشگیری کند.

با بیان این که دندان های شیری به جز سه وظیفه جویدن، کمک در صحبت کردن و حفظ زیبایی چند وظیفه مهم تر دارند، اظهار داشت: زیر هر یک از دندان های شیری یک جوانه دندان دایمی وجود دارد که فضای کافی برای رویش آن از سوی دندان شیری حفظ می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: هر کدام از دندان های دایمی از ریشه دندان های شیری به عنوان راهنما استفاده می کنند تا در مسیر اصلی رویش خود قرار گیرند و در مکانی مناسب رویش پیدا کنند.

وی عنوان کرد: اگر دندان های شیری در زمانی زودتر از موعد مقرر افتادن طبیعی کشیده شوند،، به هم ریختگی و اختلال در مکان و مسیر رویش دندان های دایمی ایجاد می شود.

دکتر چنگیز توضیح داد: عفونت های ناشی از دندان شیری پوسیده می تواند در مواردی منجر به آسیب جوانه دندان دایمی زیرین شود.

وی ادامه داد: داشتن دندان های شیری تا زمان های مقرر افتادن طبیعی آن ها برای حفظ فضای رویش دندان های دایمی، تغذیه مناسب و رشد کافی کودک، داشتن اعتماد به نفس، چهره زیبا و تکامل صحیح تکلم کودک ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دندان شیری به پوسیدگی دچار شود باید هر چه سریع تر درمان شود، زیرا مراجعه دیر هنگام ممکن است به از دست رفتن دندان و مشکلات بعدی منجر شود.