عضو هیات علمی و متخصص رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: رادیولوژی و تصویربرداری نقش پررنگی در تشخیص زودهنگام بیماری کووید 19 دارد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر مریم توکلی یادآور شد: علاوه بر رعایت بهداشت فردی و اقدامات پیشگیرانه بیماری، به منظور کاهش ابتلا، عوارض و مرگ و میر، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع ضرورت دارد.

دکتر توکلی با بیان این که رادیولوژیست ها در خط مقدم تشخیص بیماری قرار دارند، اظهار داشت: رادیولوژیست ها با تفسیر گرافی و سی تی اسکن می توانند احتمال بروز بیماری کووید 19را با حساسیت بالا تایید یا رد کنند.

وی توضیح داد: ما از تصویر برداری به عنوان خط اول غربال گری استفاده نمی کنیم و در پروتکل تشخیص بیماری زمانی که بیمار علایم مطرح کننده اختلال عملکرد تنفسی دارد، استفاده از تصویربرداری را در اولویت قرار می گیرد.

دکتر توکلی عنوان کرد: استفاده از تصویربرداری علاوه بر موارد فوق در گروه پرخطر شامل سن بالای 65 سال، بیماری ریوی مزمن، دیابت و فشارخون بالا، ضعف سیستم ایمنی نیز قابل انجام است.

وی تصریح کرد: رادیولوژیست های استان در راستای تفسیر و تشخیص سریع تر، 24 ساعته آماده ارایه خدمات بوده و کلیپ های آموزشی توسط انجمن رادیولوژی به منظور تفسیر یافته ها برای پزشکان عمومی و متخصصان تهیه و در اختیار آن ها گذاشته شده است.


از مجموع 2 رأی