ممنوعیت فروش رانیتیدین به منظور حفظ سلامت و کاهش آسیب به افراد بوده و دلیلی بر وجود مشکل نیست.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و فارموکولوژیست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: نیتروزامین نوعی آلاینده زیست محیطی است که به عنوان ماده سرطان زا شناخته می شود و دریافت بالاتر از 96 نانوگرم از این ماده در روز می تواند با بروز مشکلاتی همراه باشد .

دکتر حمید ملازاده افزود: این آلاینده ممکن است در آب و مواد غذایی موجود باشد، اما به دلیل پایین بودن میزان آن مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

وی با بیان این که، دریافت مقادیر بالای این آلاینده از طریق داروهایی نظیر رانیتیدین می تواند عاملی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان باشد، توضیح داد: دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده های سلامت سازمان غذا و داروی ایران با طرح موضوع وجود ناخالصی در فرآورده های رانیتیدین، اقدام به آزمایش همه نمونه های این دارو در بازار دارویی کشور کرده است.

وی اظهار داشت: پس از اعلام نتیجه آزمایش ها، داروهایی که میزان ناخالصی نیتروزامین موجود در آن بیشتر از حد مجاز باشد، جمع آوری خواهد شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سازمان غذا و داروی ایران خواستار توقف تولید و توزیع اشکال دارویی رانیتیدین در کشور شده است و با توجه به بررسی های انجام شده، لازم است فروش همه محصولات رانیتیدین (قرص و آمپول تزریقی) به طور کامل متوقف و از توزیع محصولات تولید شده موجود در کارخانه به شرکت های پخش خودداری شود.

وی با بیان این که متوقف شدن فروش این دارو دلیل بر ایجاد مشکل نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر افراد می توانند با مشورت پزشک از جانشین های این دارو نظیر فاموتیدین و سایمیتیدین استفاده کنند.

دکتر ملازاده شرایط و زمان نگهداری دارو را دو عامل مهم در ایجاد این ماده سرطان زا بر شمرد و گفت: توقف در فروش این دارو به دلیل انجام آزمایش ها و موقتی بوده و نگرانی مردم از ابتلا به بیماری به دلیل مصرف این دارو بی مورد و اشتباه است.