قطره آهن باعث پوسیدگی دندان نمی شود

313 ١٢:٣٢ ب.ظ

استفاده از قطره آهن در کودکان، بر خلاف تصور عموم باعث پوسیدگی های دندانی نمی شود.

به گزارش روابط عمومی، دندانپزشک متخصص کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: به منظور حفظ ذخیره آهن و جلوگیری از بروز کم خونی مصرف روزانه قطره آهن ضروری است، اما متاسفانه به دلیل ایجاد تغییر رنگ دندان ها برخی والدین از دادن آن به کودکان خودداری می کنند.

دکتر مرضیه عباسی اظهار داشت: تغییر رنگی که با قطره آهن ایجاد می شود، نباید با پوسیدگی دندانی اشتباه گرفته شود، زیرا قطره آهن به هیچ عنوان باعث پوسیدگی نمی شود.

وی توضیح داد: به دلیل آن که نواحی دارای پوسیدگی های دندانی بیشتر تحت تاثیر قطره آهن قرار می گیرد و دچار تغییر رنگ می شود، بهتر است برای اطمینان از سالم بودن دندان ها با وجود مشاهده تغییر رنگ، مشاوره با دندانپزشک انجام شود.

وی ادامه داد: در کودکان شیرخوار، مصرف مکرر شیر مادر و یا شیشه شیر به ویژه در طول شب یکی از عوامل اصلی شروع پوسیدگی های دندانی است که برای پیشگیری از آن بهتر است، شیشه محتوی شیر و یا هر نوع نوشیدنی شیرین شده دیگری به شکل پستانک یا داخل شیشه دربسته در طول روز به کودک داده نشود.

وی با بیان این که دفعات مصرف شیر مادر باید بعد از یک سالگی کاهش یابد خاطرنشان کرد: بعد از هر بار مصرف شیر به ویژه قبل از خواب، دهان و دندان ها تمیز شوند و یا با خوراندن کمی آب به کودک دهان به طور کامل شسته شود.

دکتر عباسی عنوان کرد: والدین باید کودکان خود را بعد از یک سالگی به نوشیدن مایعات با فنجان ترغیب کنند و در 12 تا 14 ماهگی استفاده از شیشه شیر را به طور کامل قطع  کنند.


از مجموع 1 رأی