نقص سیستم ایمنی و بیماری های زمینه ای دو عامل موثر در شدت ویروس کرونا است.

به گزارش روابط عمومی، پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: کرونا ویروس یکی از دلایل شایع سرماخوردگی بوده و 10 درصد سرماخوردگی ها را تشکیل می دهد که بیشتر موارد آن به درمان نیاز ندارد.

دکتر کوروش یوسفی حسن آباد به علایم و نشانه های این بیماری اشاره کرد و اظهار داشت: علایم این بیماری مانند سرماخوردگی ساده، گاهی بدون تب و گاهی با تب همراه است و عفونت گوش، گلو درد، درد بدن، سرفه، تنگی نفس، لرز و عفونت های تنفسی تحتانی از دیگر علایم این بیماری به شمار می رود.

وی با بیان این که انتشار این بیماری از طریق قطرات تنفسی است، تصریح کرد: شستشوی صحیح و مکرر دست ها با آب گرم و صابون، محدود کردن رفت و آمدهای غیر ضروری، استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

وی رعایت بهداشت فردی و انداختن دستمال های استفاده شده در سطل ها یا نایلون های در بسته را ضروری اعلام و خاطرنشان کرد: مصرف مایعات فراوان، استفاده از مواد پروتئینی پخته و میوه و سبزیجات تازه و ضدعفونی شده نیز مفید و موثر است.

دکتر یوسفی به تصور اشتباه عموم اشاره کرد و گفت: بر خلاف تصور عموم، کودکان به ویژه کودکان سن پایین تر از 4 سال به این بیماری دچار می شوند اما شدت و خطرمرگ و میر آن نسبت به بزرگسالان بسیار کمتر است.

وی تصریح کرد: خطر ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در افراد بالای 60 سال بیشتر است و مبتلایان به بیماری های قلبی، دیابت، کلیوی و ... از شدت بیشتر این بیماری برخوردار خواهند بود.

وی با بیان این که این بیماری درمان اختصاصی ندارد، عنوان کرد: در موارد شدید که مبتلایان، بستری شده و مشکلات تنفسی در آن ها جدی تر می شود، از برخی داروها می توان استفاده کرد .

وی اظهار داشت: در حال حاضر واکسن بر علیه این ویروس وجود ندارد، اما موفقیت هایی در این زمینه کسب شده که در حال بررسی است .