مهم ترین مرحله در مبتلایان به سرطان روده بزرگ (کولون)، تشخیص زود هنگام بیماری است.

به گزارش روابط عمومی؛ پزشک متخصص جراحی عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: سرطان کولون جزو شایع ترین سرطان ها به شمار می رود که شیوع آن در خراسان شمالی بیشتر از استان های دیگر نیست.

دکتر محسن رخشا با بیان این که سن ابتلا به این نوع سرطان کاهش یافته است، افزود: کاهش سن ابتلا به این نوع سرطان توجه بیشتری را می طلبد.

وی سن مناسب برای غربالگری این نوع سرطان را 50 سالگی اعلام کرد و اظهار داشت: افرادی که هیچ نوع علامتی ندارند، می توانند به منظور غربالگری و اطمینان بیشتر از سلامت خود، از 50 سالگی برای انجام کولونوسکوپی مراجعه و هر 10 سال یک بار آن را تکرار کنند.

وی تاکید کرد: با وجود علایمی نظیر تغییر عادات دفع و اجابت مزاج، یبوست، دردهای شکمی، خونریزی از مقعد، کاهش وزن، تهوع و استفراغ طولانی مدت و احساس دفع ناقص به طور حتم به پزشک متخصص یا فوق تخصص مراجعه کنید.

وی توضیح داد: اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به طور کامل قابل درمان است و فرد می تواند روال زندگی عادی خود را طی کند، اما با وجود تشخیص دیرهنگام و گسترش بیماری به ارگان های دیگر نظیر کبد و احشای اطراف روده بزرگ، مراحل درمانی سخت و غیر ممکن می شود.

وی خاطرنشان کرد: درمان این بیماری جراحی و شیمی درمانی است که تشخیص نوع آن به عهده جراح عمومی است و خوشبختانه همه شرایط و امکانات لازم برای درمان این نوع سرطان در استان وجود دارد .

دکتر رخشا به اهمیت سابقه فامیلی در بروز سرطان اشاره کرد و گفت: میزان شیوع این نوع سرطان در زنان و مردان برابر است و مصرف زیاد غذاهای پرچرب، فست فودها، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده، روغن های حیوانی و وزن بالا خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد.