خطر پوسیدگی دندان با قند میوه ها

312 ٩:٤١ ق.ظ

مراقب پوسیدگی زایی قند میوه ها باشید.

به گزارش روابط عمومی، دندانپزشک متخصص ترمیمی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر این خبر گفت: بر خلاف تصور عموم، قند میوه ها نیز در پوسیدگی دندان ها تاثیر به سزایی دارد و تنها، مصرف شیرینی و قند زمینه پوسیدگی زایی را فراهم نمی آورد.

دکتر سحر امیری نژاد افزود: هر چه میزان قند و چسبندگی مواد غذایی مصرفی بیشتر باشد، درصد پوسیدگی های دندانی افزایش می یابد.

وی ادامه داد: رعایت بهداشت دهان و دندان پس از مصرف مواد غذایی نظیر موز که ph اسیدی و مانند کشمش، پفک و ... چسبندگی بالایی دارد، به منظور پیشگیری از پوسیدگی های دندانی لازم و ضروری است.

وی توضیح داد: موادغذایی که قدرت چسبندگی و پوسیدگی زایی بالایی دارد، بهتر است در فاصله کم و یا به طور هم زمان مصرف شود .

وی با بیان این که هیچ منبع علمی مبنی بر این که گاز زدن سیب یا کرفس می تواند جایگزین مسواک باشد، وجود ندارد، اظهار داشت: معاینات دندانپزشکی در زمان طلایی با افزایش بهداشت دهان و دندان و بهره مندی از آموزش های بهداشتی می تواند از پیشرفت پوسیدگی ها پیشگیری کند.

وی استفاده صحیح از مسواک، خمیردندان و دهانشویه ها را در پیشگیری از پوسیدگی های زودرس موثر دانست و خاطر نشان کرد: استفاده از دهانشویه فلوراید به شرط آن که بلعیده نشود، نه تنها ضرری ندارد بلکه در پیشگیری بسیار موثر است.

وی نسبت به مصرف زیاد آبمیوه های صنعتی هشدار داد و تاکید کرد: از مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی های اسیدی به دلیل آن که سطح دندانی را نرم و پروسه حل شدن را تسریع می کند، به شدت پرهیز کنید.