عفونت گوش میانی، شایع ترین دلیل کاهش شنوایی

184 ١٤:١٧ ب.ظ

شایع ترین دلیل کاهش شنوایی و تجویز آنتی بیوتیک در کودکان، عفونت گوش میانی است.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان با اعلام این خبر گفت: بیش از 80 درصد کودکان تا سن سه سالگی عفونت گوش میانی را تجربه می کنند و هر چه سن ابتلا پایین تر باشد، مشکلات و عوارض آن بیشتر خواهد بود.

دکتر کوروش یوسفی حسن اباد با بیان این که بیشترین شیوع عفونت های گوش میانی در 6 تا 20 ماهگی رخ می دهد، اظهار داشت: سن، نژاد ، جنسیت، زمینه ژنتیکی ، بهره مند نشدن از مزایای شیر مادر، مواجهه با دود، داشتن زمینه آلرژی ، وضعیت واکسیناسیون و اختلالات مادرزادی در ناحیه گوش و گلو ( شکاف کام و سندروم داون ) از عوامل موثر در بروز این نوع عفونت به شمار می رود.

وی بروز این نوع عفونت ها را در پسران بیش از دختران اعلام و عنوان کرد: واکسیناسیون سالیانه علیه بیماری آنفلوانزا نقش پیشگیری کننده در ایجاد این بیماری داشته است .

وی توضیح داد: پس از معاینه توسط پزشک و تشخیص وجود عفونت در گوش بسته به سن و شدت بیماری، تجویز آنتی بیوتیک به مدت 7 تا 14 روز ارجحیت می یابد و شنوایی سنجی پس از درمان کامل توصیه می شود.

وی به علایم این نوع عفونت، اشاره و خاطرنشان کرد: علایم عفونت گوش در سنین پایین با بی قراری، اختلال خواب، خوب شیر نخوردن، دست به گوش زدن، ترشح از گوش و در سنین بالاتر با درد و احساس گرفتگی، کاهش شنوایی، تب و ترشح همراه است و مراجعه به پزشک متخصص به منظور تشخیص و درمان سریع تر لازم و ضروری به نظر می رسد.