آگاهی از نحوه برخورد و انجام اقدامات لازم در مواجهه با افراد دچار کاهش هوشیاری لازم وضروری است.

به گزارش روابط عمومی، پزشک متخصص طب اورژانس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: توجه به امنیت، نخستین اقدام مورد نیاز در این موارد است و اگر با عوامل تهدید کننده خطری مواجه شدیم ، بهتر است بیمار را از آن محل خارج کنیم.

دکتر پگاه لطف آبادی افزود: پس از اقدام فوق با صدای بلند با فردی که با کاهش هوشیاری بر روی زمین افتاده است صحبت می کنیم، با دست بر روی شانه های بیمار ضربه می زنیم و اگر فرد پاسخی نداد و ما آگاهی کافی نداشتیم باید در اسرع وقت با اورژانس تماس گرفته و با استفاده از راهنمایی های آن ها، اقدامات مورد نیاز را تا زمان رسیدن آمبولانس انجام دهیم .

وی ادامه داد: تا زمان رسیدن آمبولانس باید فرد را بر روی زمین به شکل طاقباز خواباند (زیر بیمار باید سفت باشد) و یک دست را بر روی جناغ سینه قرار داد و به سرعت محکم فشار دهیم ، به طوری که این عمل حدود 100 تا 120 مرتبه در دقیقه تکرار شود و قفسه سینه فرد (حداقل یک سوم قطر قفسه سینه) به سمت داخل برود.

وی انجام دو مرتبه تنفس مصنوعی را مفید و موثر دانست و اظهار داشت: اگر تمایل به انجام تنفس مصنوعی نداشتیم می توانیم تا زمان رسیدن اورژانس از فشار قفسه سینه (فقط در بزرگسالان) استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که از مکانیسم آسیب آگاه نیستیم، باید مراقب باشیم در حین جابجایی گردن بیمار خم نشود و از هرگونه حرکت گردن جلوگیری کنیم.