مبتلایان به کم کاری تیروئید مصرف مواد غذایی گواتروژن (ترکیباتی که عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کند) را محدود کنند.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خرسان شمالی با اعلام این خبر گفت: بر خلاف مبتلایان به پرکاری تیروئید، این بیماران باید از مواد غذایی گواتروژن شامل انواع کلم، شلغم، روغن کلزا (کانولا)، بادام زمینی، ارزن و سویا پرهیز و سبزیجات را به شکل پخته مصرف کنند.

دکتر امید توپچیان عنوان کرد: سویا مانع جذب کافی داروهای تیروئید می شود، بنابراین باید در مصرف آن احتیاط کرد.

وی با بیان این که زیاده روی در مصرف ید باعث کم کاری تیروئید می شود، اظهار داشت: نمک باید در پایان پخت غذا افزوده شود زیرا ید موجود در نمک هنگام برداشت درب ظرف غذا همراه با بخار خارج می شود و میزان ید کمتری دریافت خواهد شد.

وی تنظیم کالری این افراد توسط مشاور تغذیه به منظور پیشگیری از کاهش وزن را ضروری اعلام و تصریح کرد: اطمینان از تآمین مقادیر کافی ویتامین های A، E، C و ویتامین های گروه B  که برای تولید هورمون تیروئید لازم است، ضروری بوده و در حفظ سلامت فرد کمک شایانی می کند.

وی توت فرنگی، آناناس، موز، سیب زمینی وهلو را منابع مناسب ویتامین c دانست و اضافه کرد: غلات سبوس دار، گوشت گاو و ماهی از منابع خوب ویتامین ب و روغن های گیاهی ، مغز دانه ها (به جز بادام زمینی) و غلات نیز جزو منابع خوب ویتامین ای به شمار می روند.

وی توضیح داد: استفاده ازمکمل مولتی ویتامین و املاح در کنار منابع ذکر شده و همچنین استفاده از منابع مناسب غنی از روی نظیر غذاهای دریایی، گوشت قرمز، ماکیان وغلات سبوس دار و فیبر و سبزی ها و میوه هایی مانند انجیر، آلو، سیب، مرکبات، حبوبات و ... به مبتلایان به کم کاری تیروئید توصیه می شود.

وی پرهیز از مصرف قند و شیرینی جات را در این افراد ضروری اعلام و خاطرنشان کرد: نوشیدن آب به مقدار کافی (حداقل 7 لیوان)، مصرف امگا 3 و پرهیز از نوشیدنی های کافئین دار در مبتلایان به کم کاری تیروئید ضروری است.


از مجموع 31 رأی