سرطان معده در مردان و پستان در زنان جزو شایع ترین سرطان ها در خراسان شمالی است .

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ عضو هیات علمی، پزشک فوق تخصص و رییس بخش انکلوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: بهبود روش های تشخیصی و درمانی، یافتن موارد بیشتر سرطان در مراحل زودرس تر ، تغییرات زیست محیطی و عادات زندگی و غذایی از دلایل شیوع بالای ابتلا به سرطان به شمار می رود.

دکتر هادی محمددوست استفاده بیش از حد و نامناسب سموم  و آفات در پرورش گیاهان، میوه ها و ... را در بروز سرطان موثر دانست و عنوان کرد: پرهیز از مصرف زیاد فست فودها و غذاهای آماده، استفاده از نور آفتاب، ورزش و تحرک کافی و ... به پیشگیری های اولیه و کشف و ریشه کن کردن زودرس سرطان به پیشگیری های ثانویه موسوم است.

وی با بیان این که حدود 5 تا 10 درصد سرطان ها منشا ژنتیکی ارثی دارد، اظهار داشت: خراسان شمالی از نظر شیوع سرطان مشابه دیگر مناطق کشور است، به جز موارد بروز بالاتر سرطان معده و مری که با بررسی ها و مطالعات انجام شده به دلیل موقعیت جغرافیایی استان می باشد.

وی اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه سرطان پستان شامل معاینه و ماموگرافی است که به همه زنان بالای 30 سال توصیه می شود اما متاسفانه در مورد سرطان معده هیچ روش غربالگری استانداردی وجود ندارد.

وی از 3 نوع درمان جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی برای مبتلایان به سرطان خبر داد و خاطرنشان کرد: شیمی درمانی و پرتودرمانی به شکل عمده برای مبتلایان به سرطان در مرکز استان انجام می شود، اما برخی از درمان های جراحی سرطان به دلیل نبود تکنیک های لازم در بیمارستان های استان و همچنین نبود نیروهای متخصص مورد نیاز، به مشهد یا استان های دیگر ارجاع داده می شوند.