دردهای شکمی کودکان زیر 5 سال را جدی بگیرید.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی، پزشک متخصص کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: دردهای شکمی فانکشنال یا عملکردی به دردهایی اطلاق می شود که به غذا خوردن ارتباطی ندارد، با دفع بهبودی حاصل نمی شود و بیشتر در شیفت صبح و به دلیل اضطراب و استرس کودک رخ می دهد.

دکتر شیوا شادانی با بیان این که این دردها به طور معمول یک بار در هفته کودک را آزار می دهد، افزود: این نوع دردهای شکمی باعث غیبت از مهدکودک و در سنین بالاتر غیبت از مدرسه می شود که در مراحل اولیه به درمان خاصی نیاز نیست، اما اگر به طور مداوم تکرار و مقاوم شود باید ریشه یابی کرد و با تشخیص اضطراب، در صورت نیاز می توان از داروهای ضد اضطراب استفاده کرد.

وی اظهار داشت: دردهای اطراف ناف خیلی نگران کننده نیست و جزو دردهای عملکردی به شمار می آید و به بررسی خاصی نیاز ندارد، اما درد های شکمی دور از ناف به بررسی نیاز دارند.

وی بررسی دردهای شکمی ارگانیک را ضروری اعلام و عنوان کرد: سابقه خانوادگی بیماری های التهابی روده، سلیاک، زخم های گوارشی می تواند زمینه ساز دردهای شکمی ارگانیک باشد.

وی خاطرنشان کرد: دردهای شکمی همراه با استفراغ، تب، زردی، خون در ادرار یا مدفوع، اسهال شبانه، کاهش وزن، کم خونی یا ورم جزو علایم هشدار دهنده است و بررسی جدی تر را می طلبد.