ضرورت نظارت بر مسواک زدن کودکان تا 6 سالگی

343 ١٤:٥٤ ب.ظ

نظارت والدین بر مسواک زدن کودکان تا حداقل 6 سالگی ضروری است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ دندانپزشک متخصص و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر این مطلب گفت: دندان های شیری بر خلاف تصور عموم دارای اهمیت زیادی است و اگر کودک به دلیل بی توجهی و ناآگاهی دندان های شیری خود را زودتر از موعد از دست بدهد، فضای مورد نیاز برای رویش دندان های دایمی از بین رفته و در محل اصلی رویش پیدا نمی کنند.

دکتر آیدا فرهادی فاز، نخستین مراجعه به دندانپزشک را 6 ماهگی و پیش از رویش دندان های شیری اعلام کرد و افزود: بررسی تاخیر رویش دندانی و ارائه آموزش ها و مراقبت های مورد نیاز از مهمترین اهداف مراجعه به دندانپزشکان قبل از رویش دندان است.

وی نسبت به مصرف آب قند و مواد غذایی شیرین در کودکان هشدار داد و یادآور شد: به منظور کاهش میکرو ارگانیسم های دهان بهتر است والدین بعد از هر وعده خوردن شیر یا غذا با استفاده از گاز یا مسواک های انگشتی دندان های کودک را تمیز کنند .

وی استفاده از خمیر دندان برای کودکان را حدود 3 سالگی اعلام کرد و اظهار داشت: به دلیل احتمال بلع زیاد در کودکان زیر سه سال، استفاده از خمیر دندان در این سنین توصیه نمی شود.

وی با بیان این که زمان رویش نخستین دندان های دایمی کودکان حدود 6 سالگی است، عنوان کرد: نخستین اقدام قبل از گسترش پوسیدگی دندان های دایمی، فیشورسیلانت است که می تواند نوعی اقدام پیشگیرانه باشد.

وی خاطرنشان کرد: درمان ریشه دندان های دایمی تا سه سال پس از رویش آن ها در دهان به دلیل کامل نشدن ریشه ها و نازک بودن دیواره ها به شکل کامل انجام نمی شود و درمان های پیشگیرانه ای به نام درمان پالپ زنده (حفظ بافت زنده و سالم دندان به منظور ادامه تکامل ریشه ها پس از از بین رفتن عفونت ها) برای آن ها در این سنین انجام می شود .