مبتلایان به ایدز می توانند با تشخیص و درمان به موقع زندگی باکیفیت را تجربه کنند.

به گزارش روابط عمومی، پزشک متخصص بیماری های عفونی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب از تحت درمان بودن ۶۰ درصد از مبتلایان به ایدز در جهان خبر داد و گفت: ایدز بیماری است که بر اثر حمله ویروس به سلول های دفاعی بدن ایجاد می شود، نقص ایمنی ایجاد کرده و فرد را مستعد عفونت می کند.
دکتر محمدرضا تقوی با بیان این که این بیماری در زمان ابتلا هیچ نوع علامتی ندارد، عنوان کرد: از روی ظاهر افراد نمی توان این بیماری را تشخیص داد و انجام آزمایش خون به منظور تشخیص قطعی ضروری است .
وی زمان تشخیص برای فرد آلوده را ۶ ماه پس از آلودگی به ویروس ایدز اعلام کرد و اظهار داشت: تماس های جنسی محافظت نشده، تزریق با استفاده از سرنگ مشترک ، استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده و... از راه های انتقال این بیماری به شمار می رود.
وی به اهمیت فرهنگ سازی جامعه اشاره کرد و یادآور شد: بیماری ایدز از طریق مایعات آلوده و عفونی بدن نظیر خون، لنف، مایع مفصلی ، پریکارد، مایع آمنیوتیک و... انتقال می یابد و  از طریق تعریق ، بزاق، ادرار و مدفوع قابلیت انتقال امکان پذیر نیست.
 وی توضیح داد: همکار بودن، هم سفرگی و  زندگی کردن با یک فرد مبتلا در انتقال بیماری ایدز تأثیری ندارد.
 وی این بیماری را قابل کنترل دانست و خاطرنشان کرد: همه افراد تحت مواجهه یا برخورد مشکوک می توانند برای مشاوره و بررسی وضعیت خود به پزشک متخصص عفونی یا مرکز بیماری های رفتاری مرکز بهداشت مراجعه و با انجام تست های تشخیصی و در صورت نیاز، درمان به موقع، زندگی با کیفیتی را تجربه کنند.
دکتر تقوی تصریح کرد: همه خدمات درمانی برای مبتلایان به ایدز در مراکز بهداشتی رایگان است.