عفونت های مکرر لگنی درمان نشده یکی از عوامل مهم بارداری های خارج رحمی است.

به گزارش روابط عمومی ؛ پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: سابقه بارداری خارج رحمی، استفاده از روش های کمک باروری، شکست در روش های پیشگیری از بارداری نظیر آی یو دی و... از عوامل مؤثر در بروز بارداری های خارج رحمی است.
دکتر کتانه کاظمی به اهمیت تشخیص زودهنگام بارداری های خارج رحمی اشاره کرد و افزود: به دلیل عواقب جبران ناپذیر تشخیص و درمان دیرهنگام بارداری های خارج رحمی، همه پزشکان باید به بررسی دقیق دلایل ایجاد تغییرات غیر طبیعی در زنان بپردازند و با انجام سونوگرافی و آزمایش های مورد نیاز از شرایط بیمار آگاهی پیدا کنند و برای درمان، اقدامات لازم را انجام دهند.
وی اظهار داشت: با توجه به آن که در بارداری های بدون مشکل ضرورتی برای انجام سونوگرافی زودهنگام نداریم، اما انجام سونوگرافی زودتر از موعد با وجود هر نوع تغییر و علامت غیر طبیعی توصیه می شود.
وی با بیان این که در بسیاری از موارد با تشخیص زودهنگام، بارداری های خارج رحمی با درمان های طبی قابل درمان است، عنوان کرد: اگر برای درمان، دیرتر اقدام شود، ممکن است باعث پارگی در داخل لوله های رحمی یا تخمدان شود که جزو موارد تهدید کننده سلامت فرد به شمار می رود.
و ی یادآورشد: در برخی موارد نیز ممکن است فرد به خونریزی های داخل شکمی و در نهایت شوک دچار شود که جان بیمار به خطر می افتد. 
وی به ضرورت انجام جراحی اورژانسی به عنوان نخستین اقدام در مراجعه دیرهنگام با علایم شوک اشاره و خاطرنشان کرد: زنانی که سابقه بارداری خارج رحمی دارند، با مراجعه به پزشک متخصص زنان برای درمان و رفع عوامل زمینه ساز، اقدامات لازم را قبل از بارداری انجام دهند و برای انجام سونوگرافی در باداری بعدی زودتر از موعد اقدام کنند.
دکتر کاظمی با بیان این که برای بارداری خارج رحمی پیشگیری قطعی وجود ندارد گفت: قبل از بارداری با مشورت و دستور پزشک متخصص باید فاکتورهای خطر را از بین برد.
وی تصریح کرد: خطر ابتلا به این نوع بارداری ها در دو طیف سنی ابتدا و انتهای سنین باروری افزایش می یابد و عامل ژنتیک در آن اهمیت چندانی ندارد.