احتمال شیوع سالک در کودکان زیر 12 سال

224 ٨:٣٩ ق.ظ

بیماری سالک (لیشمانیوز) در کودکان به ویژه کودکان زیر 12 سال احتمال شیوع بیشتری دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی، معاون پژوهشی بیمارستان امام علی (ع) وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: سالک (لیشمانیوز) یکی از 6 بیماری مهم گرمسیری و از مهم ترین بیماری های زئونوز است که سالیانه حدود دو هزار نفر به آن مبتلا می شوند.

دکتر صدف سبزواری افزود: عامل این بیماری تک یاخته انگلی لیشمانیا و ناقل آن پشه خاکی است که به دو شکل احشایی و جلدی وجود دارد.

وی با بیان این که بیش از 90 درصد این بیماری در کودکان زیر 12 سال رخ می دهد، اظهار داشت: در افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، مبتلایان به ایدز و افراد دارای عضو پیوندی نیز این بیماری مشاهده می شود که به طور معمول در این افراد به شکل یک عفونت فرصت طلب، بیماری شدیدتر بروز می کند.

وی از انجام مطالعاتی در خصوص این بیماری در خراسان شمالی خبر داد و اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده تا کنون بیشترین موارد گزارش شده سالک (لیشمانیوز) جلدی به شهرستان اسفراین مربوط بوده است.

وی به اهمیت ارتقای آگاهی جامعه در خصوص این بیماری اشاره و خاطرنشان کرد: روش های مناسب آموزشی، صدا و سیما ، جمع آوری به موقع زباله ها و نخاله های ساختمانی ، بیماریابی فعال در کانون های شهری و ... از مهم ترین اقدامات مورد نیاز برای کنترل و پیشگیری از این بیماری مهم است.


از مجموع 2 رأی