کمبود ویتامین دی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و گوارشی را افزایش می دهد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ پزشک فوق تخصص غدد و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: ویتامین دی یکی از ویتامین های محلول در چربی است که با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از طریق پوست و‌ مصرف برخی موادغذایی قابل جذب است. 
دکتر حبیبه سادات شاکری افزود: ویتامین دی در روده کوچک باعث افزایش جذب کلسیم، منیزیوم و فسفر و در استخوان باعث استخوانی شدن اسکلت پروتئینی می شود.
وی اظهار داشت: زمانی که بدن با کمبود ویتامین دی مواجه می شود، جذب کلسیم و استخوانی شدن به خوبی صورت نمی گیرد و فرد با مشکل مواجه می شود.
وی تصریح کرد: کمبود ویتامین دی به دلیل ایجاد مقاومت به انسولین ، زمینه ابتلا به دیابت، فشارخون بالا ، چاقی ، بیماری های تیرویید و ... را فراهم می آورد.
وی انجام آزمایش ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی را بهترین روش برای تشخیص اعلام و خاطرنشان کرد: افرادی که بعد از انجام آزمایش متوجه کمبود ویتامین دی در بدن شدند، باید طبق دستور پزشک بین ۳ تا ۱۲ هفته قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی مصرف کنند.
دکتر شاکری یادآور شد: اگر فرد دارای کمبود ویتامین دی، کلسیم و لبنیات به میزان کافی مصرف نمی کند ، علاوه بر ویتامین دی تجویز قرص کلسیم نیز  ضروری به نظر می رسد.