دفع سنگ های کلیوی با فعالیت بدنی

358 ١٤:٤٥ ب.ظ

فعالیت های بدنی که باعث افزایش ضربان قلب می شود، به دفع سنگ های کلیوی کمک می کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی، پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: هر نوع فعالیت بدنی نظیر پیاده روی سریع یا ورزش که باعث بالا رفتن ضربان قلب می شود، در دفع سنگ کلیه مؤثر است.
دکتر عبدالله رازی ، سی تی اسکن را روش تشخیصی دقیق و استاندارد برای سنگ های کلیوی اعلام کرد و افزود: درمان سنگ های کلیوی به محل قرارگیری و سایز سنگ بستگی دارد و گاهی فرد به سنگ شکن یا جراحی باز نیاز پیدا می کند و گاهی ممکن است سنگ ها با درمان دارویی دفع شوند.
وی تغییر سبک زندگی را در پیشگیری از سنگ های کلیوی مؤثر دانست و تصریح کرد: محدودیت مصرف نمک و گوشت قرمز، مصرف فراوان مایعات، سبزیجات و میوه های تازه و هر ماده غذایی مدر برای عملکرد خوب کلیه ها مفید است.
وی به تصور اشتباه عموم اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که مصرف لبنیات، میزان ابتلا به سنگ های کلیوی را افزایش می دهد و از مصرف آن خودداری می کنند، این در حالی است که مصرف لبنیات تأثیری در ایجاد سنگ های کلیوی ندارد .
 وی تأکید کرد: به منظور پیشگیری از بروز مجدد سنگ های کلیوی، تعیین جنس سنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا بر اساس آن پزشک بتواند رژیم یا دستور خاصی تجویز کند، بنابراین از دور انداختن سنگ ها به شدت خودداری کنید.