خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش فوقانی با پوسیدگی های دندانی و بهداشت پایین دهان افزایش می یابد.

 به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی، پزشک فوق تخصص گوارش و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: مصرف زیاد نوشیدنی های داغ ، استعمال سیگار، کاهش مصرف سبزیجات و میوه های تازه ، مصرف الکل ، پیروی از اصول اشتباه تغذیه ای ، وزن نامناسب و... خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد. 
دکتر محمدجواد پورنقی افزود: علاوه بر نوشیدنی های داغ، مصرف غذاهای داغ نیز در طول زمان می تواند با آسیب حرارتی در مخاط مری زمینه ابتلا به سرطان مری را فراهم کند.
وی با بیان این که سرطان مری از نظر بافت شناسی به دو‌گروه آدنوکارسینوم و سلول های سنگفرشی (SCC) تقسیم می شود، تصریح کرد: با بهبود شرایط تغذیه ای به نظر می رسد، شیوع سرطان های سلول سنگفرشی تثبیت شده و نوع آدنوکارسینوم رو به افزایش است.
 وی عنوان کرد: ترش کردن های طولانی مدت می تواند تغییراتی در مخاط انتهای مری ایجاد کند که به این تغییر مخاط مری، بارت اطلاق می شود.
 وی توضیح داد: ترش کردن های طولانی مدت عامل خطری برای ایجاد مری بارت و این تغییر مخاط مری فاکتور خطری برای سرطان مری از نوع آدنوکارسینوم محسوب می شود.
 وی چاقی و مقاومت به انسولین را دو عامل خطر برای ابتلا به سرطان مری از نوع آدنوکارسینوم اعلام کرد و اظهار داشت: چاقی و مقاومت به انسولین در آینده می تواند کشور ما را در معرض خطر کانسر مری نوع آدنوکارسینوم قرار دهد.