عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: کنترل فشار خون و توجه به علائم این بيماري در دوران بارداری یک ضرورت و بی توجهی به آن عوارض جبران ناپذیری دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ دکتر عطیه کلاته با اشاره به اینکه فشار خون در دوران بارداری به سه قسمت تقسیم می شود، اظهار کرد: بعضی از مادران قبل از این دوران به فشار خون بالا مبتلا هستند، برخی از مادران در دوران بارداری به فشار خون دچار می شوند و در نوع سوم مادر به پره اكلامپسي يا اصطلاح عاميانه مسموميت بارداري مبتلا می شود.

وی در مورد مادرانی که به فشار خون بالا مبتلا بوده و تصمیم به بارداری می گیرند، توضیح داد:  به بانوانی که سابقه سکته مغزی دارند، بیماری‌های قلبی و عروقی پر خطر دارند و یا تحت درمان داروهای با دوز بالا قرار دارند، اجازه بارداری داده نمی شود.

وی ادامه داد: مادران مبتلا به فشار خون در صورتی که با داروی دوز پایین فشار خونشان کنترل شود، تحت مراقبت های ویژه و با کنترل سلامت ارگان های اصلی بدن از جمله قلب و کلیه ها اجازه بارداری داده می شود.

دکتر کلاته در خصوص ابتلا به فشار خون در دوران بارداری توضیح داد: این مورد در اواسط بارداری یعنی هفته بیستم به بعد مشاهده می شود که فشار خون بارداری نام داشته و تا سه ماه بعد از زایمان همراه مادر است.

وی اضافه کرد: این فشار خون سه ماه بعد از زایمان تمام می شود اما امکان ابتلا به فشار در بارداری بعد در این مادران بسیار زیاد است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی به مسمویت بارداری اشاره کرد و تاکید کرد: این مورد با دفع پروتئين از كليه و ایجاد اختلال در ارگان های اصلی همراه است که مادر دچار اختلالات قلبی، کلیوی و غیره می شود.

دکتر کلاته با اشاره به این نوع بارداری که در اصلاح «بارداری پر خطر» نامیده می شود، اظهار کرد: تنها راهکار درمان در صورت مشاهده این مورد، ختم بارداری است.

دکتر کلاته سن پایین و یا سن بالای بارداری، حاملگی اول، سابقه خانوادگی، بارداری های چندقلویی و افرادی که از قبل مبتلا به فشار خون هستند را از عوامل خطر سندرم پره اكلامپسي نامید.

وی توصیه کرد: مادران به مراقبت ها و علائم مستمر دوره بارداری به ویژه در اواخر سه ماهه دوم و سه ماهه سوم توجه ویژه ای داشته باشند و آن را جدی بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: سر درد، تاری دید و سوزش سر دل از علائم ابتلا به فشار خون بالا است که به ویژه در اواخر سه ماهه دوم و سه ماهه سوم  به سراغ مادر می آید.

دکتر کلاته با اشاره به اینکه در صورت مشاهده این علائم مادر باید در کمترین زمان به متخصص مراجعه کند، اظهار کرد: علائم فشار خون بالا، زنگ خطری است که سلامت مادر را تهدید می کند.

وی با تاکید بر رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش در طول روز به میزانی که مادر خسته نشود، توضیح داد: استفاده از غذاهای سالمی که همه ویتامین ها و مکمل ها را در بر می گیرد در این دوران توصیه می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از میوه، سبزیجات و لبنیات در دوران بارداری ضروری است بر پرهیز از استفاده از غذاهای فست فودی و خوراکی هایی که ارزش غذایی کمی دارند، تاکید کرد.

عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه همچنین بر کاهش استفاده از نمک برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون تاکید کرد و یادآور شد: مادران چاق قبل از تصمیم به بارداری باید وزن خود را کاهش دهند.

دکتر کلاته بر پیشگیری از ابتلا به فشار خون در دوران بارداری با رعایت نکات توصیه شده و همچنین استفاده از داروهای با دوز پایین برای کنترل فشار خون تاکید کرد و افزود: تصمیم به بارداری و کنترل وضعیت سلامت در این دوران زیر نظر متخصص ضروری است.