عفونت ها و کاهش شنوایی مزمن دو عارضه مهم عفونت های حاد درمان نشده است که با درمان به موقع می توان از عوارض بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ پزشک متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: عفونت گوش خارجی که به عفونت گوش شناگران معروف است، به طور معمول به دنبال رطوبت و آب رفتن به داخل گوش ایجاد می شود.

دکتر اکرم ادبی زاده با بیان این که عفونت گوش میانی حاد در کودکان شایع تر از بزرگسالان است، افزود: گوش کودکان به دنبال هر سرماخوردگی ممکن است دچار عفونت شود که نگران کننده نیست و درمان می شود.

وی تصریح کرد: عفونت گوش کودکان تا محدوده سنی 8 سال بسیار شایع است و درمان به موقع آن سلامت کودکان را تهدید نمی کند.

وی نسبت به درمان به موقع عفونت گوش به ویژه در کودکان هشدار داد و اظهار داشت: با توجه به آن که کودکان در سنین رشد هستند و عفونت های گوش درمان نشده تاثیر سویی در درک ، یادگیری و شنوایی آن ها دارد، مراجعه به موقع به پزشک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی عنوان کرد: عفونت های مزمن گوش میانی بیشتر در افراد بالغ دیده می شود که با ترشح بدبو و کاهش شنوایی همراه است و اگر فرد مبتلا به موقع درمان نشود، به آبسه های مغزی و فلج عصب صورت دچار می شود.

وی خاطرنشان کرد: کمپرس گرم و خوردن مسکن نظیر بروفن در کاهش دردهای ناشی از عفونت گوش موثر است و استفاده از سیر و پیاز و... برای کاهش درد توصیه نمی شود و منبع علمی ندارد.