ترکیبی از استعداد ژنتیکی و مواجهه با عوامل محیطی، زمینه ایجاد آلرژی در فرد را فراهم می آورد و این دو عامل در کنار هم می توانند باعث آلرژی شوند.

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ پزشک فوق تخصص آسم و آلرژی و عضو هیات علمی دانشگاه با اعلام این مطلب گفت: آلرژی در واقع به حالتی اطلاق می شود که در آن سیستم ایمنی فرد به موادی که در حالت طبیعی مضر نیستند، بیش از حد واکنش نشان می دهد.

 دکتر احتشام منش با بیان این که واکنش هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و بسته به درگیری ارگان، علایم خاصی ایجاد می شود، اضافه کرد: به طور مثال، بروز علایم و واکنش فرد در پوست ، اگزما و حساسیت، در گوارش،  آلرژی غذایی و در دستگاه تنفسی ، آسم  ایجاد می کند.

وی با اشاره به اهمیت توارث در بروز آلرژی، تصریح کرد: زندگی شهرنشینی، تغذیه نامناسب ، استعمال دخانیات به ویژه در مادران باردار ، تماس با عوامل عفونی و استرس جزو عوامل موثر در بروز آلرژی به شمار می رود.

وی اظهار داشت: تغذیه مناسب در دوران بارداری و گنجاندن سبزیجات و میوه های تازه و استفاده از ماهی، دوری از استرس ، استراحت و خواب کافی ، پرهیز از استعمال دخانیات و دود آن می تواند تا حد زیادی ریسک ابتلا به آلرژی را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: پیروی از اصول صحیح تغذیه و رژیم غذایی کم نمک خطر ابتلا به آلرژی را کاهش می دهد.