روز چهارشنبه سوم مردادماه سی و دومین جلسه ستاد اجرایی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با حضور مسئولان کارگروه‌های مربوطه در محل تالار اندیشه معاونت آموزشی دانشگاه برگزار شد.

به گفته دکتر رضا گنجی معاون آموزشی دانشگاه در جلسه هفته پیش این ستاد تعدادی از کارگروه‌ها به بیان گزارش عملکرد خود پرداختند و در این جلسه نیز تعدادی دیگر از کارگروه‌ها گزارش عملکرد و برنامه‌ها و چالش‌های پیش رو را ارائه نمودند.

دکتر مهدی خانکلابی مسئول کارگروه توسعه آموزش مجازی با اشاره به محورهای مطرح شده در این بسته از طرح تحول آموزش، پوشش و عملیاتی کردن همه موارد گفته شده در برنامه عملیاتی را نیازمند همکاری واحدها و بخش های دیگر دانشگاه دانست. به گفته وی در زمینه تامین زیرساخت‌های آموزش مجازی بیشتر بایستی امکانات و تجهیزات مربوطه در دانشکده‌ها و بیمارستان‌های آموزشی تامین شود و هم چنین سامانه آموزش مجازی دانشگاه (LMS) باید ارتقا و بهبود یابد. وی همچنین در زمینه توانمندسازی اساتید و دانشجویان به برگزاری دو کارگاه آموزشی در این زمینه برای اعضای هیات علمی و دانشجویان اشاره نمود و در مورد تامین نیروی انسانی گفت: در این زمینه در صدد هستیم با همکاری مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) و امور هیات علمی نیروهای کارآمد و متخصص به کارگیری شوند. وی به تدوین و تنظیم آیین نامه آموزش مجازی دانشگاه در این کارگروه با همکاری واحد آموزش الکترونیک مرکز مطالعات اشاره نمود. دکتر خانکلابی خاطر نشان کرد: برای تولید محتوای آموزش مجازی باید اساتید بر نرم افزار و سامانه مربوطه مسلط باشند و بایستی کارشناسی مختص تولید محتوای آموزش مجازی به کار گرفته شود.

دکتر گنجی نیز در زمینه آموزش مجازی عنوان داشت: برای توسعه آموزش مجازی در دانشگاه بایستی سیاستی در پیش گرفته شود که لا‌اقل بخشی از تدریس اساتید به صورت مجازی ارائه شود. وی همچنین به اهمیت همکاری و ارتباط با سایر دانشگاه‌های پیشرو در آموزش مجازی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی مجازی و دانشکده آموزش مجازی مشهد اشاره نمود و تصریح نمود: در بحث آموزش مجازی اساتید بایستی تسلط کامل در زمینه تولید محتوا داشته باشندبه طوریکه بدون کمک همکاران IT بتوانند تولید محتوای آموزش مجازی را انجام دهند.

مهندس حیدری پور مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه در زمینه آموزش مجازی گفت: در حال حاضر سامانه جدید و کارآمدتری آماده شده است و تا چند ماه آینده نتایج استفاده آزمایشی آن ارائه خواهد شد.

دکتر مهران وطنچیان نیز در این مورد گفت: می توان در بحث تولید محتوای آموزش مجازی استانداردهای لازم را تعریف نمود و از دانشجویان توانمند و علاقمند در این زمینه کمک گرفت.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه در این جلسه مقرر شد در هر گروه آموزشی یک موضوع تعیین شود تا اساتید در آن مورد محتوای الکترونیک تولید کنند و برای هر محتوای تولید شده امتیاز دانش پژوهی اختصاص یابد و در صورت ثبت در دانشگاه علوم پزشکی مجازی و یا دانشکده مجازی مشهد امتیاز ویژه در نظر گرفته شود.

خانم طباطبایی چهر مسئول کارگروه اعتباربخشی موسسه‌ای با اشاره به اینکه در اعتباربخشی موسسه‌ای سالجاری برنامه‌های آموزشی نیز در نظر گرفته خواهد شد، گفت: جزئیات این موضوع در جلسات آتی کارگروه کلان منطقه روشن خواهد شد. در این زمینه تاکید شد که مواردی که در اعتباربخشی قبلی ضعف داشته‌ایم بایستی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تا حد ممکن این نواقص و نقاط ضعف مرتفع گردد.

دکتر حسن نامدار مسئول اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی با بیان اینکه چارت‌های سازمانی بیماریتان‌های آموزشی بر اساس استانداردهای ارائه شده اصلاح شده است، گفت: با اعتباراتی که از سوی معاونت آموزشی دانشگاه اختصاص یافته است فضای آموزشی مناسب در این بیمارستان‌ها فراهم شده است. وی به تشکیل جلساتی با بیمارستان‌ها در خصوص بررسی نقاط ضعف در اعتباربخشی قبل و اتخاذ تصمیماتی در جهت رفع آنها اشاره نمود و گفت: آموزشی شده بیمارستان‌های امام حسن (ع) بجنورد و آیت الله هاشمی رفسنجانی شیروان در دست اقدام و در حال پیگیری است. وی همچنین عنوان نمود: کمبود نیروی آموزشی و اعضای هیات علمی بالینی در بیمارستان‌ها و فضای آموزشی در برخی از بیمارستان‌ها از جمله مشکلات و نواقص موجود است که امسال در صدد هستیم تا حد امکان این مشکلات را رفع کنیم.

دکتر گنجی با بیان اینکه پیشبرد اهداف کارگروه اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی بسیار مطلوب و رضایت بخش بوده است، تصریح کرد: با پیگیری‌های این کارگروه بیمارستان‌ها جو آموزشی پیدا کرده‌اند و از حالت درمانی محض خارج شده‌اند.

دکتر پاهنگ مسئول کارگروه توسعه و ارتقای زیرساخت‌های آموزش علوم پزشکی با بیان محورهای مطرح در این بسته و ارائه گزارشی از عملکرد این کارگروه به این نکته اشاره نمود که برای رسیدن به اهداف این بسته و محورهای مطرح شده بایستی با هماهنگی کامل معاونت آموزشی امکانات، تجهیزات و زیرساخت های لازم برای جذب دانشجو در رشته های جدید و به خصوص بین رشته‌ای فراهم شود.

بررسی عملکرد و ارائه گزارش سایر کارگروه‌ها در جلسه بعد انجام خواهد شد.