روز چهارشنبه 30 خردادماه ستاد اجرایی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه با حضور ریاست دانشگاه، معاون آموزشی دانشگاه، معاون بهداشتی دانشگاه و سایر اعضا و مسئولان در محل تالار اندیشه معاونت آموزشی سی‌امین جلسه خود را تشکیل داد.

به گفته دکتر گنجی معاون آموزشی دانشگاه این جلسه به منظور بررسی فعالیت ها و برنامه های کارگروه های بین المللی سازی و مرجعیت علمی برگزار شد.

دکتر حامد قاسم زاده مقدم مسئول کارگروه بین المللی سازی گزارشی از فعالیت های انجام شده و برنامه های آتی این کارگروه ارائه نمود. وی به تهیه کلیپ معرفی آموزشی دانشگاه به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی اشاره نمود و این گونه فعالیت ها را در راستای شناساندن دانشگاه به مجامع بین المللی بسیار موثر دانست و بر ادامه فعالیت های این چنینی تاکید نمود. وی از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه که در تهیه این کلیپ نهایت همکاری را داشته‌اند قدردانی نمود.

معاون آموزشی دانشگاه نیز از آغاز فرآیند راه‌اندازی سایت انگلیسی معاونت ها و دانشکده ها خبر داد. به گفته دکتر گنجی هم اکنون بارگزاری مطالب در حال انجام است و به زودی سایت های مذکور به بهره‌برداری می‌رسد، البته سایت انگلیسی معاونت آموزشی از چند سال پیش همزمان با آغاز کار کارگروه بین المللی سازی دانشگاه راه‌اندازی شد و در حال بروزرسانی می باشد. وی از آمادگی این کارگروه جهت راه‌اندازی سایت انگلیسی برای بیمارستان ها نیز خبر داد که در صورت تمایل بیمارستان ها می تواند این امر عملی شود.

حاضران در جلسه بر تقویت زبان انگلیسی در اعضای هیات علمی و دانشجویان تاکید نمودند و پیشنهاد دادند که حداقل بخشی از دروس با زبان انگلیسی تدریس شود تا دانشجویان برای تقویت زبان انگلیسی تشویق شوند.

دکتر خانکلابی یکی از موارد مهم در این زمینه را بحث محتواسازی دانست که اساتید می توانند محتوای مجازی تولید شده توسط خود را به زبان انگلیسی نیز تهیه نمایند و در سایت های دانشگاه بارگزاری شود که خود به حضور پررنگ تر در مجامع بین المللی می تواند کمک کند.

در ادامه دکتر مهران وطنچیان دبیر ستاد طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه با تاکید بر اهمیت مبحث مرجعیت علمی عنوان نمود: هر دانشگاهی در هر زمینه ای که زیرساخت های لازم را دارد بایستی متمرکز شود و از فعالیت های پراکنده در موضوعات متعدد پرهیز نماید.

دکتر حامد مرتضوی مسئول کارگروه مرجعیت علمی در این زمینه گفت: در بحث مرجعیت علمی نبایستی غیر منطقی عمل شود. بایستی زیرساخت های موجود، امکانات دانشگاه و علایق و زمینه های فعالیت اعضای هیات علمی دانشگاه و نیز نیازمندی های منطقه مد نظر قرار گیرد. وی بر کار تخصصی تر در هر زمینه ای که قرار است دانشگاه به عنوان مرجعیت علمی به آن بپردازد تاکید نمود. دکتر مرتضوی گفت: به عنوان مثال در زمینه طب سالمندان در دانشگاه خوب کار شده است و تمرکز در این زمینه بر مبحث سقوط در سالمندان بوده است. اعضای هیات علمی جوان و توانمند را پتانسیل بزرگی برای دانشگاه دانست که می توان با بهره گیری از این پتانسیل در زمینه مرجعیت علمی قدم‌های بزرگی برداشت.

دکتر رضا گنجی نیز با عنوان اینکه جلسات متعددی جهت تعیین موارد مطرح در منطقه که می تواند در مرجعیت علمی مورد توجه قرار گیرد تشکیل شده است، این امر را پیچیده و متاثر از عوامل مختلفی دانست. وی از اساتیدی که مباحثی را مدنظر دارند که در آن زمینه ها کار کرده‌اند خواست تا در صورت تمایل به دبیرخانه طرح تحول در آموزش دانشگاه ارائه نمایند که این امر می تواند در تعیین موارد مرجعیت علمی خیلی کمک کننده باشد.

دکتر علی حق بین ریاست دانشگاه با بیان اینکه در زمینه بین المللی سازی بایستی هم از بحث پاس داشتن زبان فارسی غافل نشد و هم بایستی در جهت تقویت زبان انگلیسی در دانشگاه پیش رفت تا بتوان در مجامع بین المللی سازی حضور پررنگ تری داشت. وی هم چنین اظهار داشت: در خصوص بحث مرجعیت علمی نمی توان در همه زمینه ها وارد شد، بایستی مواردی که دانشگاه پتانسیل آن را از جهات مختلف دارد و با توجه به بیماری های شایع در منطقه، موارد مرجعیت علمی تعیین شود و در این موارد تمرکز نمود. در این زمینه می توان با دانشگاه های کشورهای توسعه یافته نیز ارتباط برقرار نمود.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه نیز تکنولوژی آموزشی را مورد خوبی جهت طرح به عنوان مرجعیت علمی عنوان نمود. طباطبایی چهر با بیان اینکه نیروهای توانمندی در حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه وجود دارند، دانشگاه را دارای این قابلیت دانست که بتواند در این زمینه به خوبی کار کند که لازمه آن این است که در سطح مدیریت دانشگاه به این امر نگاه ویژه‌ای باشد و ارتباط نزدیکتری بین مدیریت فناوری اطلاعات و حوزه آموزش دانشگاه وجود داشته باشد. وی تصریح نمود: با توجه به اینکه کلان منطقه نه کشوری به عنوان قطب تکنولوژی آموزشی مطرح شده است، پرداختن ویژه به این موضوع می تواند در پیشبرد اهداف دانشگاه در راستای مرجعیت علمی بسیار موثر باشد.

در این جلسه نماینده مدیریت فناوری اطلاعات با بیان اینکه این مدیریت آمادگی کامل جهت همکاری با حوزه آموزش دانشگاه را دارد، بر لزوم تشکیل جلسات مشترک بیشتر برای هماهنگی بهتر بین بخشی تاکید نمود.

نماینده مدیریت روابط عمومی دانشگاه نیز پیشنهاداتی را در زمینه بین المللی سازی ارائه نمود و فعالیت های در حال انجام و کارهای انجام شده در این زمینه توسط این مدیریت را بیان نمود.

 


از مجموع 1 رأی