دومین جلسه شورای اخلاق دانشگاه برگزار شد

177 ١٤:٢٦ ب.ظ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روز دوشنبه 27 فروردین دومین جلسه شورای اخلاق دانشگاه با حضور ریاست دانشگاه و سایر اعضای شورا در محل سالن شهید رجایی ساختمان ستاد دانشگاه برگزار شد.

خانم طباطبایی چهر مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه نیز آغاز سال جدید و عید بزرگ مبعث را تبریک گفت. به گفته وی اولین جلسه شورای اخلاق دانشگاه اسفندماه 96 برگزار شد و این دومین جلسه است که طبق برنامه از پیش تعیین شده در فروردین برگزار شده است و اظهار امیدواری نمود با همیاری همکاران گرامی در حوزه اخلاق در دانشگاه اقدامات خوبی انجام شود. وی بر تشکیل کمیته های اخلاق در همه واحدهای دانشگاه تاکید نمود و تشکیل این کمیته ها را در راه پیشبرد اهداف مدنظر شورای اخلاق دانشگاه بسیار مفید دانست. مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه گفت: همچنین با فعالیت این کمیته ها می توان آسیب شناسی در حوزه های مختلف دانشگاه را که یک ضرورت انکارناپذیر است به انجام رسانید. وی همچنین تبیین برنامه عملیاتی واحدهای مختلف دانشگاه در حوزه اخلاق پزشکی و پایش مستمر آن را ضروری عنوان نمود.

دکتر علی حق بین ریاست دانشگاه ضمن تبریک عید سعید مبعث و سایر اعیاد شعبانیه، سال جدید را سالی سرشار از موفقیت و سربلندی برای همه همکاران آرزو نمود. وی بر عملیاتی شدن اخلاق حرفه ای و شناخت موانع و آسیب ها در این زمینه تاکید نمود. وی همچنین تعیین استانداردها و شاخص های یک استاد الگوی اخلاق را لازم و ضروری دانست تا دانشجویان در تشخیص الگوی اخلاق پزشکی دچار سردرگمی و مشکل نشوند.

دکتر گنجی معاون آموزشی دانشگاه نیز با اشاره به این که در زمینه اخلاق پزشکی در دانشگاه کارهای بزرگ و بسیاری صورت گرفته است، بر کار و تلاش بیشتر در این زمینه تاکید کرد. وی با بیان این که بیشترین دوره های آموزشی که در دانشگاه توسط اساتید و کارکنان گذرانده شده است در حیطه اخلاق بوده است، به کار بیشتر از لحاظ علمی و ایجاد ارتباط با دانشگاه های پیشرو در این زمینه اشاره نمود.

دکتر نظری معاون درمان دانشگاه نیز گفت: اخلاق چیزی نیست که تنها به صورت گفتمان اثرگذار باشد، اخلاق باید در عمل و رفتار نمود پیدا کند و هرگاه این اتفاق افتاد اثرگذار خواهد بود.

دکتر حجت معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به لزوم تبیین دوباره شاخص ها و معیارهای یک استاد اخلاق به عنوان الگو برای دانشجویان علوم پزشکی اشاره نمود.

دکتر حجازی نیز با اشاره به رسالت بزرگ شورای اخلاق دانشگاه و مسئولیت سنگین آن، گفت: ارائه برنامه برای شروع کار خیلی ارزشمند است اما در صورتی که این برنامه عملیاتی شود. وی افزود: علم بدون اخلاق می تواند بسیار خطرناک باشد و پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد، لذا کار در زمینه اخلاق بسیار ضروری است.

دکتر یوسفی معاون غذا و دارو پیشنهاد تشکیل کمیته اخلاق بیمارستانی را ارائه نمود تا در صورت انجام امور خلاف اخلاق در بیمارستان‌ها به این امور رسیدگی نماید. وی همچنین پیشنهاد داد که یک سری از امور در این زمینه به همان واحدی که اتفاق در آنجا افتاده است جهت بررسی و رسیدگی واگذار شود البته با هماهنگی کامل با شورای اخلاق دانشگاه عمل نمایند.

همچنین دکتر اکبری با اشاره به این نکته که اخلاق را نمی شود بومی سازی کرد و اصول اخلاقی در همه جا ثابت و یکسان است، پیشنهاد ایجاد دبیرخانه شورای اخلاق را ارائه نمود.

در پایان دکتر گنجی پیشنهاد نمود که هر یک از اعضای شورا یک کد اخلاقی مربوط به حوزه خدمت خود را در جلسه بعد ارائه دهند.