در این نشست که پنجشنبه ۲۱ دی ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد گزارشی از اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در کلان منطقه ۹ و فعالیت های انجام شده در خصوص برنامه های ملی اقدام در دو سطح راهبردی و عملیاتی ارائه شد.

از برنامه های دیگر این نشست بازدید از مرکز تخصصی آموزش مجازی، دانشکده پزشکی (دپارتمان علوم اعصاب) و طرح توسعه دانشکده دندانپزشکی بود،که دکتر اکبری قائم مقام معاون آموزشی وزارت،دکتر حسینی دبیر مرکز امور هیات علمی و نماینده کلان منطقه ۹ آمایشی، دکتر پور عباسی دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت و دکتر نسل سراجی دبیر ستاد اجرایی سند آمایشی سرزمینی آموزش عالی سلامت در این بازدیدها دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت را همراهی می نمودند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ نگرش آمایشی، ماموریت گرایی و مرجعیت علمی دانشگاهها را از برنامه هایی عنوان کرد که در حوزه آموزش علوم پزشکی دنبال می شود و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست.

دکتر باقر لاریجانی خاطر نشان کرد: افزایش بودجه حوزه آموزش می تواند جایگاه آموزش پزشکی، آزمایشگاهها، علوم پایه و مراکز آموزشگاهی زیر پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در کشور، منطقه و جهان ارتقا دهد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بین المللی سازی دانشگاهها و جذب دانشجویان خارجی مورد تاکید است و دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید از همه فرصت ها در این راستا استفاده کنند.

دکتر لاریجانی افزود: هم اینک تمام اختیاراتی که به دانشگاه علوم پزشکی تهران در راستای بین المللی سازی داده شده به دیگر دانشگاههای علوم پزشکی در مناطق مختلف کشور نیز داده شده است.

وی بیان کرد: دانشگاههای علوم پزشکی باید در توسعه و افزایش جذب دانشجویان خارجی تلاش کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: منطقه آمایشی ۹ دانشگاههای علوم پزشکی به لحاظ جمعیتی یک دهم کشور را پوشش می دهد و متشکل از دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمالی است.

وی افزود: این منطقه آمایشی در سطح کشور فعال بوده و ماموریت های خاصی در حوزه آموزشپزشکی مانند تغذیه، دندانپزشکی، علوم اعصاب و درمان های تسکینی به این منطقه واگذار شده است.

وی با اشاره به نظام اعتباربخشی و اهمیت آن در ارزیابی خدمات درمانی و آموزشی گفت: هم اینک هیچ موسسه ای در حوزه علوم پزشکی و هیچ بیمارستان آموزشی در سطح کشور نداریم که مورد اعتباربخشی قرار نگرفته باشد.

گفتنی است برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استراتژی اصلی دانشگاه ها و اولویت دولت دوازدهم در حوزه آموزش است که در کنار برنامه های جاری در دانشگاه در حال اجراست.

در این مسیر به عنوان اولین گام ضمن بازنگری بسته ها، برای ترجمان آن ها در سطوح مختلف نظام آموزش عالی سلامت، اقدامات لازم هر محور در سه سطح طراحی شده است.

سطح اول اقداماتی است که در سطح ستاد وزارت بهداشت باید انجام شود، سطح بعدی مربوط به دانشگاه ها و کلان مناطق آمایشی است و سطح سوم برنامه هایی که باید در واحدهای درون دانشگاه ها مثل دانشکده ها، گروه های آموزش، مراکز تحقیقاتی بیمارستان ها و ... انجام شود.